[Csaladtortenet 2] Orczy út 38.

Peppi peppi004 at gmail.com
2013. Jan. 1., K, 23:15:35 CET

Volt két otthon az Orczy úton. Ld. alább! Az utóbbiban lakott nekem is
rokonom, de azt hiszem annak a címe Orczy út 17., nem 38. volt, de
lehet, rosszul emlékszem.

Csontos Péter

Mária Dorothea Egyesület

A magyar tanítónők első hazai egyesülete 1885-ben Zircen Janka, Rómer
Flóris és Péteri Sándor kezdeményezésére alakult, azzal a céllal, hogy
a munkanélküli nevelőket, tanítónőket álláshoz juttassák, átmenetileg
segélyezzék, illetve az elöregedett, keresőképtelen vagy elhagyatott
pályatársakat megsegítsék. 1889 decemberében az Orczy úton
közadakozásból felépült a Tanítónők Otthona. Karitatív tevékenysége
keretében az egyesület segélyezési akciókat is szervezett, 1891-től
pedig elhelyezési irodát nyitott, amely magasabb képzettségű hazai
nevelőket közvetített ki családokhoz. 1888 januárjában megkezdte
működését a Tanítónői Szakosztály is, amely a tagok műveltségének
emelését, szellemi életének irányítását, a hivatásszeretet növelését
tekintette feladatának.

Művelt Nők Otthona Egyesület
Az 1897-ben létrejött jótékony egyesület az "egyedül álló tisztességes
és művelt" nőknek kívánt csekély térítés ellenében vagy ingyen
családias szellemben vezetett otthont biztosítani öreg napjaikra. A
nyugdíjjal vagy más járadékkal nem rendelkezők kisebb munkák
elvégzésével (irodai, fehérneművarrás, ill. -javítás) járultak hozzá
eltartásukhoz. Az Orczy úton épített Otthon azonban már a
századfordulón anyagi nehézségekkel küzdött.