[Csaladtortenet 2] Familysearch.org érdekességek

Joseph J Jarfas jjarfas at gmail.com
2013. Júl. 21., V, 17:38:08 CEST

Kedves András,

Laci 'kifelejtett' egy-két lényeges dolgot.

Az elfeketített képek azért kerültek be, mert az akkori törvények
szerint védett adat volt az oldalon. Ezt nekik kötelességük volt
letakarni. Ahogy az idő múlik (és az idejük megengedi) eltüntetik az
ilyen oldalakat az adatbázisból - de ez 'fárasztóbb' munka, mint a
digitalizálás.

Az igaz, hogy a mormon 'szakembereket' nem engedték be az országba,
hanem a levéltár saját erejéből rendelt ki munkásokat, akik nem voltak
hozzászokva az akkor legmodernebb felszereléshez. Azt mind meg kellett
tanulni - s az is évek munkája volt! Ha megnézed a teljes képet egy-egy
többször lefényképezett oldalnál, láthatod a hozzáfényképezett
megjegyzéseken milyen bajok voltak az oldalakkal: színes, piszkos,
átütött tinta, stb. jelezte, hogy mik a bajok;s mivel a mormonoknak is
megvoltak a maguk technikai követelményei (amit a saját tapasztalt
csoportjaik már jól tudtak kezelni) a mi szkennelőink úgy próbáltak
megfelelni neki, hogy több példányt csináltak az oldalról (s mivel a
film is ingyen volt, nem számított hány tekercset használnak el). A
teljes magyar anyagért a mormonok kb. másfél centet fizettek
felvételenként ... s a munka még mindig folyik.

Egyik javaslatom amormonoknak az volt, hogy írjanak egy robot programot,
amivel átnézik a többször fényképezett tekercseket, és megtartják a
legjobbat. Ez már megtörtént és találkoztam ilyen 'válogatott' anyaggal
én is ... de ez is időt vesz igénybe!

Üdv.    Jóska
Equinunk, PA - USA
jjarfas at gmail.com