[Csaladtortenet 2] Fertőtlenités

"Balog Pál [Gmail]" pbalog at gmail.com
2013. Júl. 30., K, 11:41:10 CEST

Kedves Társak!

Köszönöm a nyilvánosan és privátban válaszolóknak a hasznos tanácsokat a
fertőtlenítés témában, azóta személyesen is volt szerencsém egyeztetni
szakemberrel, szeretném összefoglalni dióhéjban, hátha segítséget nyújt
másoknak is.

1. A fellelt, megszerzett régi anyagokat (könyvek, dokumentumok,
tárgyak) először primitív módon jól szellőző helyen pormentesíteni
érdemes, pl. ecsettel, kefével, kendővel, ütögetéssel - de nem vízzel,
vegyszerekkel, vagy olyan módszerekkel, melyek ismeretlen hatást
eredményezhetnek. A baktériumok, vírusok, spórák, stb. a porra
rátapadnak, ezért kell a port minél hatékonyabban és minél hamarabb
eltávolítani, mert különféle fertőzést, allergiát, asztmát, rosszabb
esetben hevesebb azonnali reakciókat is kiválthatnak. Sok por esetén
maszk ajánlatos, a könyvek felső lapszegélye pedig szinte mindig poros.
Por minden régi tárgyon előfordul, minden régi betegség, nyavalya
lehetősége benne rejtőzik.

2. A nedvesség penészt, a penész gombát és port eredményez, ezek a
táplálékai az atkáknak (nem is a papírt eszik, mert azt közvetlenül nem
tudják emészteni). Nem próbáltam még, de állítólag a mélyfagyasztás
elpusztítja ezeket az állatkákat, gondolom a folyadék fagyhat meg a
testükben. Egyes szakemberek szerint a penészes részek úgyis
menthetetlenek, ezért - hacsak nem világraszóló értékek - ezeket el kell
távolítani, ki kell dobni, velük együtt az állatkákat. A megmaradó ép
részeket pormentesíteni kell, amely ha megfelelő, akkor az állatkák
problémáját is megoldódik. Persze az ellenőrzés is fontos.

Ezek az általános alapelvek. Az igazán értékes "dolgok" különleges,
kivételes helyzeteket okozhatnak, melyek kezelése ezeken az elveken
túlmutathatnak.

Az esetemre visszatérve egyébként sikerült azonosítani a kiadványt,
ritkának tűnik, de talán éveken múlva felbukkanhat belőle egy példány.
Ennek figyelésére a Google Alerts-et egy lehetőségnek találtam. A
penészes részeket eltávolítottam, a maradékot pedig pormentesítettem.
Elvileg a maradék restaurálható lenne, csak gyakorlatilag nehéz és drága
megvalósítani, szóval boldog kell legyek a maradék 90%-ával, és az is
vagyok! :)

Apropó, pufferelt lapot (A/4 méretűt) hol érdemes beszerezni?

Üdvözlettel,
Pali

Balog Pál
pbalog at gmail.com <mailto:pbalog at gmail.com>