[Csaladtortenet 2] javasasszonyok

József Németh jozsefnemeth424 at gmail.com
2013. Már. 10., V, 11:04:16 CET

Véletlenül csíptem el egy rádióriportot tegnap délelőtt a Kossuth Rádióban.
Egy *Szabó György *nevű javasemberrel készült, aki Sajó.... nem hallottam
pontosan hol, mert a riport elején volt mindjárt, talán Sajókazán él, de
nem biztos. 500 évre visszamenőleg tudja visszavezetni ezt a hagyományt, de
szerintem többre is, mert rosszul számolt. Ugyanis az ő nagymamája adta át
neki a tudományt, és ez a tudomány nem apáról fiúra, hanem érdekes módon
nagyszülőről unokára szállt. Ha 25 évet veszek egy generációra, merthogy a
nagymamája volt a 20. javasasszony, akkor nekem éppen ezer év adódik.
Füvek, természetes gyógymódok tudománya volt ez. Nem volt orvos régen vagy
ha volt is, a falusiaknak nem volt pénze orvost hívni. Ha nagy baj volt
meghaltak, vagy elrohantak a javasasszonyhoz. Nagyon érdekes volt amit a
bácsi beszélt. 9-en voltak testvérek. Az ő nagymamája volt a javasasszony,
és figyelte az unokáit. Körülbelül hat éves korában választotta ki őt arra,
hogy minden tudását átadja neki. Attól kezdve Gyurinak minden szabadidejét
a nagymamával kellett töltenie, tehát nem játszhatott a többi gyerekkel.
Járták az erdőket, mezőket, aprólékosan megtanította a különböző gyógyfüvek
felismerésére, arra, hogy az mire jó, és arra is, hogy a füveknek sokszor
azonos megjelenésű hasonmásuk is van, de az egyik gyógyszer, a másik pedig
méreg.
Szabó György, Gyuri bácsi szerintem most egy olyan tudás birtokában van,
ami rendkívüli, évszázadok hagyománya.
Elnézést kérek, ha esetleg ezzel OFF voltam a családkutatásban, csak
gondoltam megosztom veletek ezt az információt.
NJ