[Csaladtortenet 2] Anyakönyvek kutatása (over)

Reisz T. Csaba retix at mail.datanet.hu
2013. Május. 1., Sze, 09:11:15 CEST

TéLista!

2014. január 1-jével ez a szöveg lépett volna hatályba (2010. évi I. tv.):
79. § (1) Az 1980. december 31-ig vezetett anyakönyv levéltár által őrzött másodpéldányából történő adattovábbításra - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel- az anyakönyvből történő adattovábbítás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(2) A levéltár által őrzött anyakönyvbe bejegyzett adat megismerésére a közlevéltárakról szóló törvénynek a közlevéltár anyagában történő kutatásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal, hogy a védelmi időt az anyakönyvi alapbejegyzéstől kell számítani.
A törvénymódosítás szerint ez lesz az új szöveg (bár még csak javaslat, de jól tudják, hogy amit a hatalom akar, az ma 24 órán belül meglesz):
Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 79. §-a következő szöveggel lép hatályba:

"79. § Az 1980. december 31-ig vezetett anyakönyv levéltár által őrzött másodpéldányából a 78. § (2) bekezdése szerinti tájékoztatás kivételével adattovábbítás nem teljesíthető. "

Vagyis jól látszik, hogy megszűnik a tilalom alóli kivétel, vagyis a tilalom teljes körű lesz.
Szomorúan olvasom mindezt. Évek óta hangoztatom, hogy a jogszabályi előírások szerint az állami anyakönyvek levéltári kutatása tilos, a levéltárak ettől eltérő gyakorlata jogellenes, és szükséges volna a jogszabályi környezetet rendbetenni (de én magam ennél tovább nem mentem, mert minek haragítsam magamra a levéltárosokat és a kutatókat, mikor én is levéltáros és kutató vagyok). A levéltárak 100%-ban ellenem szavaztak, és a gyakorlatuk folytatása mellett döntöttek, sőt, riogattak az új törvénnyel kapcsolatban. Pedig az új törvény a tiltásból - ha szűken is - végre engedte volna törvényesen az akv-i kutatást!
A törvény életbelépését megakadályozta a civil erő és a miniszteri biztos. Az új törvényszöveggel sikerül visszatérni a teljes tiltáshoz.
Költői a kérdés (nem Önök a címzettek): miért nem hallgatnak rám? Miért azt terjesztik rólam, hogy megszállott vagyok, mikor elolvasom a jogszabályokat és értelmezem őket, állításom szerint helyesen? Mert kiderülne, hogy egyesek jogszabályismerete legalábbis kritikán aluli? (Nem Önök a címzettek).
Szomorú vagyok nagyon, hogy ez így történt.

r.