[Csaladtortenet 2] Hunyadytól / Német lovagrend

c. h. baiersdorf c.h.baiersdorf at t-online.de
2013. Május. 11., Szo, 11:46:12 CEST

Kedves Laci,

bocsáss meg, kérlek, és engedd meg, hogy hozzászóljak állításodhoz,
miszerint az erdélyi szászok a Német Lovagrendto"l származnának:

Tudtommal ez az állítás nem találó, az erdélyi szászok _nem _származnak
a Lovagrendto"l; két, egymástól teljesen különbözo" történelmi
mozzanatról, fejleményro"l van szó!

Elnézést kérek a kollégáktól is, nem vagyok történész, de nagyon
fontosnak találom, hogy Laci (szerintem téves) állítása ne maradjon
ellentmondás nélkül, s így rögzíto"djön a fejekben.

Továbbá kiegészíteném, hogy II. Endre, magyar király hívta o"ket be,
határvédelem és keresztény misszió céljával 1211-ben, miután a
Szentföldro"l, ahol a rend alapítódott, kiu"zettek. És ugyancsak II.
Endre tiltotta ki, és u"zte elo"ket 1222-ben, 11 év múlva, mivel az ö
szempontjából nézve igen elhatalmasodtak, a pápát, és nem öt, a királyt,
ismerték el hu"béri (feudális) felettesüknek, amikért veszélyeztetve
látta saját hatalmát.

Csodálatos dolog, ugyanakkor, amit a Lovagrend alig tizenegy év alatt az
erdélyi Barcaságban létesített! Igen érdemes, ezzel e témával kicsit
behatóbban is foglalkozni, Erdélyi kirándulások alkalmával a sok létezö
nyomot követni, látogatni.

Erdélybo"l való elu"zésük után a Német Lovagrend a Baltikumba került,
ahol a továbbiakban igen hatalmas szerepet játszott.

Németül olvasni bíró kollégák számára ajánlom (többek közt) a következo"
web-link alatt található cikket, amelyben egy, a témáról szóló, újabb
keletu" könyvro"l is van szó:

http://www.siebenbuerger.de/zeitung/artikel/kultur/10743-800-jahre-deutscher-orden-im-burzenland.html

Üdvözlettel,
(Baiersdorf) Kristóf