[Csaladtortenet 2] Mormon névelírás - téves névforma

Krisztián Skoumal skoumi.gen at gmail.com
2013. Nov. 3., V, 19:42:26 CET

Kedves László,

nem tudom, van-e a listán "mormon" vallású személy - ha van, talán majd
javít. Mivel szerény ismereteim szerint a vallásuk részeként kutatják fel
őseiket, hogy a túlvilági vagy feltámadáskori találkozás reményében
felvegyék nevükben a keresztséget - függetlenül attól, hogy
megkeresztelték-e korábban, vagy (olyan vallású ősök estén, ahol ilyen
rítus nincs) nem. Emiatt tételezem fel, hogy számukra egyébként a
keresztelés időpontja fontos a keresztény vallások esetében, nem a
születésé. Ahol viszont nincs keresztség - muszlimok, zsidók stb. - ott
nyilván a születés lesz a mérvadó...
De mondom, nem vagyok az egyház tagja és nem ismerem a pontos okot és
rítusokat.

Az, hogy mikor mit tesznek közzé, az ő döntésük - kint, Salt Lake Cityben.
Ezen háborogni kár. Egyszer majd minden felkerül így is és úgy is. Nagyon
kéne örülni, hogy ennyi minden felkerült már és nem kell mindenért
levéltárba, vagy kiskapacitású FHC-kba (CSTK-kba) menni. Adott esetben
extra költségért...

Hibát az adatbázisba feldolgozott adatok között - mindaddig, amíg képileg
nem elérhető - nyilván az tud jelezni, aki ismeri az eredeti bejegyzést,
mert megvan neki... A mormonok kapacitáshiánya miatt ugyanakkor nem
várható, hogy ezek a hibajelzések gyorsan feldolgozásra kerülnek.
A csak fényképes anyagok esetében nyilván más a helyzet - ha összekeverik
Mucsaröcsögét Pusztaborzasztóval, vagy a halottit a születésivel a
feltöltésekkor, azt igyekeznek minél előbb kijavítani, tekintve, hogy így a
mormon vallást követők is könnyebben találják meg őseiket és nem bombázzák
az egyházi elöljárókat a hibajelzéssel...
Hogy miért ilyen az adatbázis, azt meg korábban már kitárgyaltuk, illetve
több internetes fórumon is ki lett tárgyalva.
Ez van, ezt kell szeretni - és kreatívnak kell lenni... Egyszer majd jó lesz
(Amúgy ha dolgoztál fel már régi egyházi anyakönyvet, ami nem magyar
nyelvű, hanem mondjuk német vagy szláv, pontosan tudod, hogy könnyen félre
lehet olvasni, különösen, ha:
- egyébként nem beszéled a nyelvet,
- nem vagy tisztában az adott nevek írásmódjával, változataival
- magával az írásban (pl. folyó gót alias Sütterlin, vagy echte cirill
esetleg ó-karakterekkel) nem vagy vérprofi
- rondán és/vagy idős korára remegő kézzel írt a pap
- és fenti négy kombinációi...
több tízezer feldolgozott bejegyzéssel a hátam mögött is vannak nehézségeim
mind a mai napig; és biztos rengeteg, akár több ezer félreolvasásom van a
fentiek miatt...)
Halkan jegyzem meg: a MACSE adatbázisaiban is számos hibás adat volt és van
- pedig ezeket magyarok dolgozták fel. A különbség annyi, hogy itt nem
többmilliárd, többtíznyelvű adatról van szó, amiben többmillió hibás van,
hanem nagyságrendekkel kevesebbről, amit Csabának hála pikk-pakk lehet
javítani.

További jó kutatást, sok türelemmel :)

Krisztián

2013. november 3. 19:09 Kiss-Dobos László írta, <kiss.dobos.laszlo at gmail.com