[Csaladtortenet 2] Megsemmisült magyar anyakönyvek (Wikipédia 2013-08-30)

gyorgy weber wegyor at gmail.com
2013. Sze. 1., V, 22:18:33 CEST

Kedves Szabolcs!
Elnézésedet kérem, amiért csak amúgy "kutyafuttában" válaszoltam, sajnos
ennél többre nem volt időm a hétvégén.
Az adatok egy saját baranyai adatbázisból származnak. Ez a lista
egybegyűjti az összes olyan települést, mely az anyakönyvezés
megindulásától Baranya megyéhez tartozott, függetlenül jelenlegi
hovatartozásától, megszűnésétől, társulásától, de nem tartalmazza a lista a
török hódoltság előtti és alatti névváltozatokat.
 Saját használatra készült, s az egyes települések nevét, az összes
felbukkanó névváltozatát, valamint a járásbeosztáson kívül felekezetenként
az egyház-igazgatási és közigazgatási információkat (egyesülés, különválás,
beolvadás, átnevezés, egyházkerületi beosztás, r.k. anyakönyvezés
megindulása, plébánialétesítés, stb.), végül a mai előfordulási ország
nevét tartalmazza (1991-ig).

Tehát tkp. egy évtizedes kézirat a forrás, hogy konkrétan is válaszoljak.

Egy viszonylag egyszerű szerkesztetlen excell táblázat, melyben én magam
remekül kiigazodom, viszont semmi saját kutatás nincs benne (ezért is nem
került publikálásra sehol, egyedül a MACSE-ba küldtem be pár hónapja, ha
jól emlékszem, valamelyik vezetőnek(?), de jelenleg annak honlapján sem
érhető el ebből a listából semmi (legalábbis én nem tudok róla), pusztán
csak a rendelkezésre álló szakirodalomból ollóztam magamnak össze egy az
anyakönyvi kutatáshoz hasznosnak tűnő segédletet.
Azt már nem tudom megmondani, hogy az egyes adatokat honnan vettem, de a
lista összeállításához felhasznált irodalmat fel tudom idézni.
1. Kovacsics József szerk.: Magyarország történeti statisztikai
 helységnévtára. 18. Baranya megye Központi Statisztikai Hivatal Budapest,
2001

2. Patkóné Kéringer Mária--Dóka Klára (szerk.): A pécsi egyházmegye
egyházlátogatási jegyzőkönyvei Egyházlátogatási jegyzőkönyvek katalógusa 7.
(Mellesleg benne jó pár slendrián hibával, de ez most nem lényeg....)

3. A Pécsi Eygházmegye Schematizmusai (Az összes! Ez elérhető a PTE
Egyetemi Könyvtára Klimo-téka különgyűjteményéből digitalizált anyagban
(nem mellesleg Bogárdi János jóvoltából). Ennek 1908-ig tartó részletes és
pontos címei innen leölthetők (
http://kt.lib.pte.hu/cgi-bin/kt.cgi?konyvtar/kt05011704/index.html), de az
1914-es, az 1943-es, az 1981-es, és az 1991-es schematizmusokat is
felhasználtam. Ezek közül az 1981-es volt különösen értékes, mert - többek
között - a r.k. schematizmunsok szokásos adattárán kívül
egyházmegye-történeti,  településenként helytörténeti, valamint a megye két
nagy nemzetiségének (németség és horvátság) történeti összefoglalását is
tartalmazza.

Ha jól emlékszem, az 1981-es schenatizmus (szerk. Csigi Imre dr.)
tartalmazta az eltűnt anyakönyvek információit, de hogy Csigi milyen
forrásból (korábbi schematizmusból) vette át, az nincs jelezve.
Az biztos, hogy Brüsztle (Brüsztle, Josephus: Recensio totius universi
cleri dioecesis Quinque-ecclesiensis I-IV. Quinque-Ecclesiis, 1874-1880)
adatai megkerülhetetlenek, ő a baranyai Olasz település plébánosaként
évtizedeken át tartó levelezéssel és plébánia-látogatásokkal tárta fel majd
publikálta (latinul) a 19. sz. végén az egyházmegye településeinek templom-
és plébániatörténetét. Ezért az 1880 előtti történések forrása nagy
valószínűséggel Joseph Brüsztle.

Hát, kb. én ennyit tudtam ezügyben segíteni...
Köszönöm a türelmed,
üdv:
gy.