AW: [Csaladtortenet 2] képeskönyv bemutató

_R-Istvan-Mögling(eu) R.Istvan.moegling at rakovszky.eu
2013. Sze. 12., Cs, 14:36:55 CEST

Látom, nem fogadta be a mellékletet, így most a levélbe másolom:
---------------------------------------
*Mit adtak őtven karonáért
régen és mit adnak most
(Nyírvidék, 1922,Aug. 8)
Pénzűnk éttéke napról-napra jobban
romlik és az ellenszerét hiába próbálgat-
ják pénzügyi kapacitásaink, hiába a sok
jó tanács, mind hasztalan nem megyünk
semmire. A drágaság csak növekszik. :--'
Hogy milyen aránytalanul növekszik ma
mindennek az ára, azt már sokan kifejtet-
ték és ezúttal mi nem is a munkabérek és'
a közszükségleti cikkek ára közötti különb-'
ségre akarunk rámutatni, hanem egy kis
statisztikát közlünk le, hogy mi volt ré-
gen 50 korona és mi most jelenleg ötven
korona. Az a békebeli 50 korona, mely
sok embernek egy egész havi jövedelme
volt, vagy még meg sem haladta, ma pedig
ha egy óra alatt keres ötven koronát, nem
tud úgy megélni,, mint a békebeli havi
ötven koronából.
Igaz, hogy. nem vagyok kereskedő de
azért a régi újságokból, régi árjegyzékek-
ből nagyon könnyen meg lehet állapítani
hogy 1914. elején mit lehetett kapni- 50
koronáért. A mai árakat már tuduk, nem
kell nagyon számolnunk. Az összehasonli-
tást tehát érdemes megtenni. 1914-ben
tehát lehetett  kapni:
85  kiló  főzőliszlt  				   17.-- K
85 kiló kenyérliszt 				   13.-- K
l   kiló  szapan    				    -.88 K
l   kiló  cukor     				    -.88 K
l   kiló   cuba   kávé 				      4.-- K
100  kiló vágott  fa 				      2.10 K
10  liter  bab        				      1.20 K
100 kiló krumpli				      6.-- K
l   liter finom  törköly				      1.60 K
l   liter  bor           			               -.48 K
50  kiló  porosz  szén                                            1.60 K
l kiló rizskása  .                     			   -.32 K
l  kiló faszén                         			   -.12 K
5 darab tojás                          			   -.20 K
l  doboz gyufa                         			  --.20 K
Összesen					   50.-- K
azaz. ötven korona.
Tehát ezt a sok mindent meglehetett
venni 50 koronáért.
Lássuk most mibe került tegnapelőtt
(mert ma már valószínűleg drágább)
ugyanez az előbbi felsorolt sok minden.
85 kiló  főzőliszt legalább  is        7500  K
85 kiló kcnyérliszt legalább is        	6000  K
l kiló szappan                    		 400  K
l   kiló cukor                      		 500  K
l  kiló kávé                        		1000  K
100  kiló fa          	     		  650  K
10 liter bab                         		 350  K
100 kiló burgonya              		3200  K
l liter törköly    	       		 320  K
l  liter bor               	       		   70  K
50 kiló kőszén                    		 500  K
l kiló rizskása.                   		 180  K
l kiló faszén                      		   32  K
5 darab tojás                     		  70  K
l doboz gyufa                   		    5  K
Összesen:  			        20.777 K
azaz Huszezerhétszázhetvenhét --koronáért
Vesszük meg ma azokat az élelmiszereket,
és háztartási cikkeket, amelyeket háború
előtt megkaptunk 50 koronáért.
Az a kötött fizetésű alkalmazott, ki--
nek akkor 100-120 korona havi fizetése
volt, annak ma lehet 5000, legfeljebb 6000
.korona fizetése.
Hogy mit nélkülö az az.ember és
annak családja, arra feleljen, aki gondolkozni tud.
Feleljenek azok, akik ennek a mérhetetlen drágaságnak okozói.
Ez már ennek a kristály tükörnek sőtét oldala. '

- * -  A Rakovszky család honlapja / Web-site of the family Rakovszky / Website der Familie Rakovszky:    www.rakovszky.eu    - * -