[Csaladtortenet 2] vármegyei rendszer
"Dr. Balás István"
balpista at balpista.hu
2014. Ápr. 30., Sze, 23:58:40 CEST
Kedves Zsolt!
Egy normális államban nem kell engedély egy "kultúrház" működtetéséhez.
1963-ban azért volt szükség a megyei tanács végrehajtó bizottságának
"engedélyére", mert akkoriban hazánkban nem voltak normálisak a viszonyok.
A második világháború alatt a Vörös Hadsereg által elfoglalt Debrecenben
a szovjet csapatok árnyékában 1944. december 22-én megalakult az
Ideiglenes Nemzeti Kormány. A moszkvai szervezési forgatókönyv alapján
Vorosilov marsall intézkedett, hogy az Ideiglenes Nemzeti Kormányban
kommunista miniszter kerüljön a rendőrséget és a közigazgatást egyaránt
felügyelő belügyminisztérium élére.
Még folytak a harcok, amikor a miniszterelnök 1945. március 13-án
megjelent 390/1945. sz. rendelete a miniszterelnökség sajtóosztályának
előzetes engedélyéhez, azaz cenzúrához kötötte a politikai célú
sajtótermékek kinyomtatását.
1945 márciusában az Ideiglenes Nemzeti Kormány 1.690/1945. ME számú
rendelete írta elő az államrendőrség megszervezését, melynek feladatává
tette a politikai rendészet ellátását is.
1946 márciusában kihirdették a demokratikus államrend és köztársaság
büntetőjogi védelméről szóló, hírhedt 1946. évi VII. törvényt, mely
halálbüntetéssel fenyegette az államrend megváltoztatása érdekében,
továbbá aki a demokratikus államrend vagy annak alapintézményei ellen
gyűlöletre izgatókat.
Egy szovjetellenes összeesküvés-sorozat ürügyén 1946 júliusában
generálisan feloszlatták a civil szervezeteket, köztük az egyházi
egyesületeket, s a keresztényszocialista szakszervezeteket is.
Nem ragozom feleslegesen. Csak érzékeltetni akartam, hogy 1945 után az
ún. ideológiai ellenség keresése jegyében a kommunista hatalom
könyörtelenül igyekezett meggátolni minden olyan összejövetelt, amelyet
nem tarthatott ellenőrzése alatt.
A pártállam időkben ezért kellett "engedély" egy egyesület
működtetéséhez ugyanúgy, mint egy kultúrház működtetéséhez.
Az "engedély" akkor adták meg, ha "megbízható" volt a szervező, majd a
vezető, s a társaságba beépített besúgók jelentéseiből a BM III/III
osztálya folyamatosan ellenőrizte, hogy nem történik-e véletlenül
valamilyen ideológiai elhajlás.
A "végrehajtó bizottság" kategóriája pedig tipikusan pártállami termék
volt.
Volt "végrehajtó bizottság" nevű szerve az MDP majd az MSZMP Központi
Bizottságának, volt a megyei pártbizottságoknak, volt a járási
pártbizottságoknak, a városinak stb.
Amikor nálunk 1950-ben szovjet mintára - a korábbi önkormányzatiság
helyett - településenként, járásonként és megyénként bevezették a
"tanácsokat", akkor minden szintű tanácsnak szintén volt egy "végrehajtó
bizottsága", melynek élén az ún. vb-titkár állt.
A tanács vezető beosztású személyei ún. párthatásköri-listára tartoztak,
azaz csak az lehetett tanácselnök, vb-titkár stb, akinek
megválasztásához (kinevezéséhez) előzetesen a pártszervek engedélyt adtak.
Üdvözlettel:
BalásPista
2014.04.30. 15:27 keltezéssel, Pócsi Zsolt írta:
> Kedves Kutatótársak!
>
> A nyíradonyi művélődési ház története kapcsán merült fel: 1963-ban a
> Hajdú-Bihar megyei tanács végrehajtó bizottsága engedélyezte a
> kultúrház létrehozását.
> Régebbi épületek esetében, a háború előtti vármegye rendszerben milyen
> hatóság engedélyezett ilyen dolgokat, mi volt a végrehajtó bizottság
> háború előtti neve?
>
> Üdvözlettel
> Zsolt!
> == == == == ==
> Támogatott csatolmányok:jpg, jpeg, gif, png, pdf; Max. méret: ~3 MB
> _____________________________________________________________________________
> levelező lista honlap: http://levlista.theka.hu/mailman/listinfo/csaladtortenet
> Levlista fórum: http://levlista.theka.hu/csaladtortenet/smfor/
>
További információk a(z) csaladtortenet levelezőlistáról