[Csaladtortenet 2] Királyi Könyvek a MOL honlapján

Miske Miklós mmiske at freemail.hu
2014. Aug. 5., K, 19:17:27 CEST

Kedves Listalakók! Ha van egy hír érdemes utána járni ezt tettem én is: Lásd a kérdést, hogy számotokra is hasznos legyen kicsit kiegészítettem: Tisztelt Német úr! Arra gondolok, hogy a MOL a királyi könyveket a honlapon hozzáférhetővé tette, de mintha az Erdélyiről mindenki megfeledkezett volna. Nem kérdezem tudom hogy a Miske család első bárósága címere1767 ben (518/1767. sz. L. Reg. Tanss. XI. 208. l.)  a MOL-ban van, de a Királyi Könyvekben nincs! Az a problémám, hogy sem a Kollega Tarsoly István (http://www.arcanum.hu/mol/lpext.dll/mol_cimer/1?f=templates&fn=main-h.htm&2.0) sem pedig az"újabb" Avar Anton által irányított feldolgozásban ( http://adatbazisokonline.hu/adatbazis) cimereslevel-adatbazisa MOL-ban lévő címeres levelek nem lesznek teljes kőrűen feldolgozva. Már amennyi az utóbbiból ma még vagy már elérhető. És akkor mi van a vidéki levéltárak birtokában lévő címéréslevelekkel többek közt a Miske magyar báró rangemelés tökéletes épségű példánya a Szombathelyi Levéltárba mikor és hol lesz feldolgozva mert a mostaniból kimaradt, nem beszélve a szabad forgalomban lévő ( http://www.kozpontiantikvarium.hu/aukciok ) ez 131 aukció oklevelei vagy magántulajdonban lévő címéréslevelekkel? És mi lesz a Királyi Könyvek előtti oklevelekkel? És még néhány adatbázisnektekhttps://www.academia.edu/4334528/Kozepkori_magyar_cimereslevelek._I.http://hu.wikipedia.org/wiki/C%C3%ADmerhat%C3%A1roz%C3%B3http://hu.wikibooks.org/w/index.php?title=Kateg%C3%B3ria:C%C3%ADmereket_%C3%A1br%C3%A1zol%C3%B3,_bizonytalan_felhaszn%C3%A1lhat%C3%B3s%C3%A1g%C3%BA_k%C3%A9pek&filefrom=PAGENAME%0AAbel.jpg#mw-category-media   (Itt több mint 5700 címer , kép, rajz szerepel leellenőrizni ez is egy élet munkája egy talán kevés is)és a családi honlapok ezeket felsorolni is egy nap.Lásd a választ:Kedve Miske Miklós!Az erdélyi királyi könyvek közül eddig a fejedelemségkori kötetekről készült digitális feldolgozás, amit a Miskolci Egyetem munkatársai végeztek el, így az OL honlapján nem elérhető az adatállomány.
Az 1690 utáni időszakban szintén vezettek királyi könyveket, amelyek a B 18 törzsszám alatt találhatók. Ezek feldolgozását ebben az évben kezdtük el, így várhatóan egyszer csak ez is felkerül a levéltár által készített adatbázisok közé.
Az Ön által is említett címeres levél adatbázist éppen idén bővítettük ki a máshol is meglévő, ismert címeres levelekkel. Az adatbázist úgy készítettük el, hogy azt más levéltárak is használni tudják. Mivel a Vas Megyei Levéltár is a Magyar Nemzeti Levéltár kötelékébe tartozik, ezért várható, hogy a kollégák is előbb-utóbb fel fogják tölteni ezeket a címeres leveleket. Pontos időpontot nem tudok mondani, de visszajelzéseikből tudom, hogy van erre igény.Üdvözlettel:Németh IstvánNa mármost, ha valaki nem érti a választ nagyon szívesen fordítom le magyarra, ha a kérdéssel van gondja szívesen állok rendelkezésére tekintve, hogy igyekeztem én is a levéltári nyelvezetet kicsit csak magyarítani ez lett belőle. Tehát van a címeres levél ezt előbb írják meg aztán vagy a királyi Könyvekbe bevezetik vagy nem, kihirdetik vagy nem. A kettőnek elvben meg kell lenni a nemesség, a címer és a birtokadományozásnál(általában)! Egyik a másik nélkül "kevesebbet" ér. A MOL jövő évszázadában talán valakinek eszébe jut összevezetni a két adatbázist, persze ha már a többöl egyet sikerül csinálni. Unokáinknak is lesz dolga elég s az anyakönyvekről mélyen hallgatunk. További jó kutatást! Üdv Miske Miklós 06-30-8156088