[Csaladtortenet 2] Fw: (nincs tárgy)

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2014. Dec. 12., P, 11:35:23 CET

From: Temesvári Jenő
Sent: Friday, December 12, 2014 11:01 AM
To: c.h.baiersdorf
Subject: Re: [Csaladtortenet 2] (nincs tárgy)

Kedves Kristóf! Így tudom, így olvastam. Törvényi paragrafusokkal nem tudom megerősíteni, nem vagyok jogász. Tudomásom szerint a magyar jogrendszerben a 14 éven aluli lányokkal való nemi érintkezés megrontásnak, liliomtiprásnak minősül. több ilyen perről lehetett olvasni, amikor testvér, apa létesített viszonyt kiskorú (gyermekkorú) lánnyal. minden esetben elítélték őket. A házasságkötés feltételei között egyik kizáró feltétel napjainkban a 18 év alatti életkor. Nem mai konkrét esetről kérdezett a társunk, ezért azt nyugodtan írhatom, hogy évszázadok óta törvény volt, hogy 14 éves életkora előtt nem mehetett férjhez hajadon. Köthettek már csecsemő korában is házassági szerződést, de az elhálás nem történhetett meg a magyar jog szerint a menyasszony 14 életévének betöltése előtt. Nagy Iván: MO. családai nemzékrendi táblákkal (nekem a 8 kötetes reprint van meg) hatalmas munkáját végiglapozhatod, egyetlen ettől eltérő esetet sem fogsz találni. igaz, ezek mind nemesi családok, de a jobbágy és iparos körökben sem volt ez másként. Mind az állam, mind az egyház üldözte ezt. Ha valaki mégis megesett az lányanya maradt, mert a régi háborús évszázadokban sok esetben ki sem derült a megrontó személye. De, ha tudott volt, azt büntették.
Én közelebbről a 16.-17. századi magyar arisztokráciát ismerem jobban a Zrínyi kutatásaim okán, ebben a körben minden családnál általános volt 14 évesen (de nem előbb) férjhez adni a lányokat. Ennek fő oka az alacsony átlagéletkorban keresendő, továbbá a nagyon gyakori gyermekágyi halálban. Örökös pedig kellett, mert magvaszakadtán a vagyon visszaszállt a Koronára. Nem ritka, hogy 30 évesen sok főrendű asszony már nagymama. Kutatásaim szerint az 1666. márc. 1-én I. Rákóczi Ferenc címzetes erdélyi fejedelemhez férjhez adott gróf Zrínyi Ilona is alig több, mint 14 éves volt az esketésekor (de anyja gróf Frangepán Katalin is mindössze 15 éves, amikor feleségül megy gróf Zrínyi Péterhez), ezért lehetett az, hogy szervezete még fejletlen lévén, első gyermeke életképtelenül születik meg 1667-ben. Azután több évet betegeskedik, és utána már 20 évesen egészséges gyermekeket szül.
Tehát a 14 éves korhatár meghúzásának gyakorlati, tapasztalati okai voltak elsősorban, mert úgy tartották, hogy eddig a korig a lányok szervezete még nem alkalmas az anyaságra. Persze más földrészek, más genetikai állományú népeinél nem ritka pl. a 12-13 éves anyaság Afrikában, Közép- és Latin Amerikában. ennyit tudok hozzátenni.
Azt egy anyakönyvvezetőtől kéne megkérdezni, hogy a korábbi 14 éves korhatárt felemelték-e 18 évre, ha felemelték? vagy pedig gyámhatósági engedély birtokában kivételesen 14 éves kor betöltése után is szentesítik a házasságot. – Én ezt kétlem, ahogy abban is biztos vagyok, hogy 14 éves életkor alatt a nemi viszony létesítése beleegyezéssel, vagy anélkül is egyaránt büntetendő cselekmény. Üdvözlettel: jenő