[Csaladtortenet 2] FW: ypszilon kettős ékezettel

Hirschler András smartlines at smartlines.hu
2014. Feb. 3., H, 23:42:19 CET

Érdemes volt feldobnom a témát, egy csomó érdekes megfejtést kaptam. Mivel nem a fórumon válaszoltatok, bemásolom őket alant:

Kirilly Edit:

Szia Andris, a wördben be lehet inzertálni - hogy magyarul írjak... - és a másolás, beillesztéssel működik.

Igen, én is láttam pl. Nagymamám családjánál

Péczelÿ

nem az ipszilon akart lenni régen, amit i-nek ejtettek? Majd az okosok megírják.

Ábel András:

Az a helyzet, hogy én is sok ilyen betűvel találkoztam már, de logikát még nem tudtam találni a használatában. Szerintem nincs különösebb jelentősége a kiejtésben. Az is lehet, hogy az Y-ra végződő nevek végén két pontot kellett tenni. De tényleg nem tudom. Az is lehet viszont, hogy egy rövidítésről van szó, mert nagyon sokszor találkoztam ezzel: Filÿ eor, ami annyit tesz, hogy a szülők fiú gyermeke. Ha jól tudom pedig, akkor helyesen ezt filii-nek kéne írni, mégis ipszilonnak írta. Talán majd jön egy szakértő is, én csak tapasztalataimat tudom előadni.

David Ringeisen:

Bár nem vagyok nyelvész, de saját kutatásomból tudok példát hozni: a svájci anyakönyvi bejegyzésekben, az 1500-as években sok Ringeisen szerepel "Ringysen" formában, az y fölött két pontta. Ebből következően a hangzása kb. 'ai' 'äi' lehetett.

Varga Zsolt:

A hollandban van ilyen betű. Nincs benne a hivatalos ábécében, de régebbi kézírásban az ij kettőshangzót jelölte.

Egy kis adalék: a híres focista Johan Cruijff  nevét sokan Cruyff-nek írják. Az ilyen az y-ra pedig sok holland kettőspontot tesz: ÿ. Persze lehet, hogy az általad fellelt betűhöz mindennek semmi köze.

Dr. Bakay Mária

Tudományos magyarázatot nem tudok,de szokás! volt az Y-ra 2 pontot tenni vezetékneveknél .Pláne a hivatalos iratokon.

Ezt a szokást az anyakönyvezetők,levéltárosok is átvették.

Kicsit komplikált elmagyarázni,

----mert volt amikor az Y-t úgy írták,hogy "JI".(Előnevet a 18 században így írták)

----És volt olyan variáció amikor úgy írták,ahogy az anyakönyvekben is látod"Y két ponttal a tetején"

Találtam ilyet 17. század(de lehet hogy még előbbtől!!)-----19 /20sz. fordulóig circa.

1-Mellékelek egy rokon családi hivatalos iratomat ahol több ilyen vezetéknév is van így aláírva 1778-ból:

Baaji(előnév:ejtve "Báji") PataY (ejtve Pataji)

Ludányi BaY(ejtve Baji)

HunyadY

2.--De mellékelek egy Zrinyi Ilona által írt levelet 1678-ból ott is  az Y tetején 2 pontot találsz..

Szerintem  a latin írásmód hozta magával ezt az Y-t a két ponttal.-És az anyakönyvezetők is a latin nyelvből kiindulva alkalmazták egy ideig még a 20 sz.elején is.

Más.

Az erdélyi nemes családok az Y-végü vezetéknevük helyett "I"-t írtak.

Például "BátorI" (mellékelem Báthori Zsófia aláírását.

Kustvall Angéla

Sok helyen találkoztam ezzel a betüvel a germán nevek között. Ahogy a késöbbi kiejtésböl lehet következtetni

ij- nek ejtették, pl. Gerstenmaÿer = Gerstenmaijer.

Elöször beütöd a két pontot, ha van Neked, utána az y-t.

Maria Ribeiro

Nem tudom hogy ejtettek ki ezt az Ÿ, vagy ÿ Nalam ugy mukodik az irasa, hogy alt+u azutam az y . Regen igy irtak az y-nt.

Köszönöm a sok érdekes adalékot. Megint tanultam valamit!

üdv. András