[Csaladtortenet 2] Betegségek nevei

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2014. Feb. 14., P, 11:29:40 CET

Kedves Gyuri!

Köszönöm a szakszerű segítséget.Természetesen először a MACSE adatbázisban
néztem körül, de ott nem találtam választ a kérdésemre. Végül az interneten
kicsit nagyobb időráfordítással találtam meg a helyes választ.

A tüdőröntgen bevezetésével kapcsolatban még tovább kell "búvárkodnom ".

A téma azért is foglalkoztat,  mert az általam most feldolgozott falu
halotti anyakönyvében nagyon magas volt a tüdő betegségeivel kapcsolatos
halálozás.1898 és 1933 között (ez 35 év) a felnőtt lakosság (550 fő)19 %-a
valamilyen tüdővel kapcsolatos betegségben hunyt el (tbc, tüdőlégdaganat,
tüdőgyulladás). A gyermekek  halálozását ki is hagytam, mert számuk olyan
magas volt, hogy a feldolgozásból kihagytam őket. Pedig ez a falu a
környéken nem tartozott a nagyon szegény falvak közé. Abban az időszakban
az emberek még fizikailag aktívak voltak, jó levegőn dolgoztak,nem volt
iparosítás miatti légszennyezés, stb., mindaz amit ma a betegségek
okaiként  hallunk.Igaz nem volt mai értelemben vett korszerű egészségügy,
gyógyszerek, védőoltás, stb.

A családfakutatás során mindig kibújik belőlem eredeti szakmám, mindent
elemzek, statisztikákat csinálok, elnézést érte (az anyakönyvi adatok
tálcán nyújtják hozzá a lehetőséget ).

Mégegyszer köszönöm.

Üdv. A Éva