[Csaladtortenet 2] 71.sz kép átalakítása

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2014. Júl. 28., H, 23:25:10 CEST

Ezen nem fogunk "összeveszni", csupán beugrott, érdekességként osztottam meg. A régiségben vannak ilyen "kiszólások", eszembe jut még egy Vitnyédy-től. Amikor becsmérelték az Udvarban Zrínyi Téli hadjáratát, akkor írja keserűen Bory Mihálynak, hogy azok acsarkodnak, akik egy "szarószéket" sem tudnak elfoglalni, nemhogy várakat. A korabeli emberek napi élete, szóhasználata, annak jelentéstartalma adott esetben teljesen más jelentéssel bírt, mint amit ma gondolunk. Én mindig óvatósan bánok ezzel, és semmiképpen sem szeretnék belemagyarázni a kor ismerete nélkül más jelentéstartalmat egy-egy szóba, kifejezésbe, jelen esetben ragadványnévbe. Eleink egy, a természetre, tapasztalataikra támaszkodó egyszerű gondolkodású világban éltek, ha érteni akarjuk őket, el kell felejtenünk a mai kor vívmányait. Szeretem, amikor nem Erzsébetet, hanem Erse-t, Örse-t, Zsuzskát olvasok, pedig ezeket ma már aligha használjuk. Szerencse, hogy még értjük....