[Csaladtortenet 2] Géczi (ékezet nélkül)

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2014. Júl. 29., K, 09:45:49 CEST

A sírkövek sokszor segítenek, azonban érdemes fenntartással fogadni a nevek
mellett a felvésett dátumokat is. A kőszegi temetőben egy sírban öt Brader
rokonom is nyugszik.
Mindjárt a legelső Brader Anna, akinél 1910-1911 dátum szerepel. Ugyanakkor
a kőszegi polg. ak. bejegyzése szerint Brader Anna 1912. junius 23-án de. 11
órakor halálozott el. Az ak. vezető az életkor rovatba a korához 2 1/2 év-et
írt, tehát bő egy év eltérés mutatkozik sírkő és ak. között.
Ami számomra érthetetlen, hogy Brader Annát 1912-ben, majd 1916-ban követték
nagyszülei, akiknek azért tudniuk kellett (a szülőkről nem is beszélve),
hogy téves a dátum, mégsem javíttatta ki egyikük sem. A szülők a kis Annával
már második gyermeküket vesztették el, miután Brader Paula 1908.
novemberében 10 nap földi lét után hunyt el (szintén kőszegi polg. ak). Az ő
neve nem is szerepel a családi síremléken. 10 napos gyereket nem temettek
volna? És egy év eltérés nem is volt fontos, mert már úgysem változtatott
semmin?

Amúgy én Tirolig is elmentem egy családi sírkő fényképezése okán. Ott is
elcsodálkoztam, hogy a szülők sírjára temetkezett lányuk és vejük, de a
síremléken 1941-ben ill. 1958-ban még rajt lévő nevüket már nem
szerepeltetik (új fejkövet készíttettek, amire akár 10 név is ráférne. Pedig
évtizedeken át egy háztartásban éltek bennsőséges családi viszonyban.
A fent leírt személyek mellesleg mind ág. hitv. evangélikusok voltak, nem
tudom ez mennyire jellemző más vallásúaknál? - nekem elgondolkodtató rejtély
marad...
Üdvözlettel: Jenő