[Csaladtortenet 2] családkutatás és genetika

Janos Varga varga6754 at gmail.com
2014. Jún. 2., H, 18:31:34 CEST

Kedves Levlista!

Én, mint biológus, némi kommentárt fűznék ehhez.

1. Valóban, az USA-ban már 99 dollárért is csinálnak teljes genom profilt,
és igazából ez megbízhatónak is mondható, amennyire általában technikailag
megbízhatóak a DNS szekvenálások (alapvetően azok).

2. Nemzetiségre, népre, vallásra, nyelvre specifikus gének nincsenek!!!!!
Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni a laikusok számára... Az egyes specifikus
genetikai markerek mindössze közösségek, egyének felmenőinek múltbeli
vándorlásának útvonalára engednek következtetni, ennél többre nem
alkalmasak! A paleogenetika a történettudomány egyéb segédtudományai nélkül
semmire sem alkalmas!!!!

3. Apai vonalon történő leszármazás az Y kromoszóma markerei alapján
azonosítható, míg az anyai vonalon a mitokondriális DNS markerei alkalmasak
ugyanerre.

4. Attól mindenkit óvnék, hogy a saját genetikai adatait "névvel és arccal"
bármilyen cégnek adományozza, különösen akkor, ha ennek bármilyen része is
valamilyen internetes adatbázis részévé válik!! Ezek az adatok 10-20 éven
belül minden értelemben fontosabbak lesznek, mint amit a facebook és a
google együtt valaha képes lenne összegyűjteni rólunk!!!

Összefoglalva: az ilyen tesztek valóban komoly segítségünkre lehetnek a
családfakutatásban, DE szigorúan csak név nélkül végeztessünk ilyen
teszteket, illetve csak olyan következtetéseket vonjunk le az
eredményekből, amilyen következtetésekre azok alkalmasok...

Én magam is tervezek ilyen vizsgálatot a saját családfám vizsgálatához, ha
bárkinek ezzel kapcsolatos kérdése van, szívesen segítek. (konkrét céget
nem tudok ajánlani, illetve nem is áll szándékomban)

Üdv
Varga János