[Csaladtortenet 2] Tanácsot kérek

Erzsebet Balogh sajkod53 at gmail.com
2014. Jún. 14., Szo, 12:23:34 CEST

Tisztelt Listatársak !

Először megköszönném az eddigi segítséget, sok jó tanácsot kaptam eddig is.

Tanácsot kérnék a tapasztaltabb kutatóktól a következő ügyben (bocsánat,
hosszú a bevezetés):

6. és 7. felmenőm mindketten Eperjesen házasodtak és ott is haltak meg.
Mindkettőnek megtaláltam a házassági és halálozási bejegyzését, valamint a
gyerekeik születését az eperjesi anyakönyvekben.
Egyiknek sincs nyoma a születettek között, se Eperjesen, se a környéken.

A 6. felmenőm, Dominicus Grande kéményseprő mester volt, megtaláltam a
Budapesti Levéltárban a belépését a céhbe (1781). Elképzelhető, hogy olasz
volt, esetleg Svájc Ticino kantonjából. Mivel ott viszont ez a név nagyon
gyakori (svájci fórumokon érdeklődtem), hiába találnék mormon filmeken
megfelelő évben született Dominicus Grandét, nem tudnám, melyik az enyém.
Eperjes környékén születtek Grandok, de nem a megfelelő évben és nincs
Dominicus köztük.

7. felmenőm még ritkább nevet viselt: Fridericus Paracelsus. Neki sincs meg
a születési rekordja, csak a gyerekeinek a kereszteléséről van rekord, a
házasságairól és a haláláról. Az ő foglalkozása compactor volt, ami nem
tudom, mit takar. A Pallas lexikon szerint a nagy Paracelsus családjának
egyik ága Eperjesen élt - viszont ilyen névvel csak a Fridericus Paracelsus
gyerekei vannak anyakönyvezve, ő maga nem. A nagy Paracelsus eredeti neve
Bombastus, vagy Banbast volt, ezen a néven se találtam senkit. A nagy
Paracelsus 1541-es halála és az eperjesi Paracelsus 1747-es házassága
között 200 év hiányzik a történetből. (Azt tudni lehet, hogy a nagy
Parcelsusnak nem voltak közvetlen leszármazottai).

Leveleztem már az eperjesi levéltárral, hogy tudnak-e valamit a
Paracelsusokról, azt írták vissza, hogy 15/Euró/ óráért megmondják. Mivel
engem maga a kutatás is érdekel, nem csak az eredmény, inkább odautaznék
egyszer. Már két levelet váltottam velük, egyiket angolul a másikat
németül, talán nem lesz probléma, hogy megértsék, mit akarok.

A kérdés:

*az adott esetben milyen iratokat kellene kikérni és megnézni az eperjesi
levéltárban?* Milyen fajta feljegyzésekből derülhet ki, hogy hol születtek?
Amikor valaki letelepedett a XVIII. században egy gazdag városban, akkor
talán bevezették valami könyvbe (Stadtbuch?) Vagy mondjuk felvették az
adózók közé? Összeírták?

Mi ezeknek az iratoknak a megnevezése?

Köszönöm a figyelmet !

Gaálné Balogh Erzsébet