[Csaladtortenet 2] deportálások

Rihmer Aurél granasztoi at freemail.hu
2014. Jún. 26., Cs, 08:25:24 CEST

Kedves Zoli! A deportálásokat különbözőképpen kezelték. 1941-ben a Kamenyec-Poldolszki kérdés jogilag idegenrendészeti kérdés volt, ahogy azt Szakály Sándor is említette. Az 1944.03.19-e utáni deportálások pedig jogilag munkaerő kölcsönzés volt Németország felé. A deportáltak meggyilkolásához hivatalosan a magyar állam nem járult hozzá, bár tudniuk kellett arról, hogy mi lesz az elszállítottak sorsa. A hivatalos magyar kormányok igyekeztek megvédeni a zsidó lakósságot, noha bevezették az úgynevezett zsidótörvényeket. Ez Németország felé tett gesztus, miáltal egészen 1944-ig a "végső megoldás" hazánkat elkerülhette. Ugyan így, a munkaszolgálatos egységek felállítása is azt célozta meg, hogy hazánk zsidó lakósságát ne vihessék el a németek, mondván, azok Magyarországnak fontos munkaerőt jelentenek.. (Most nem térek ki a velük való bánásmódra, mert az már egy más kérdés.)1944.03.19 után lényegében a németek diktáltak hazánkban. Akit lehetett, azokat még mindig védték a munkaszolgálatos alakulatok, vagy épp a Pesti gettó, ami azért jött létre, hogy az ott lévőket ne kelljen átadni Németországnak. (Hogy az USA bombázói miért bombázták előszeretettel a gettót, azt nem tudom, pedig tudták, hogy ott mi van.) Karsai Szálasi per című könyvében az áll, hogy a nyilas kormány közel 80 ezer menlevelet adott ki. (Az ostromgyűrűbe bezárt Budapesten történt elítélendő eseményekre a kormánynak nem volt hatása.) Egy az 1980-as évek végén vagy 1990-es évek elején készült egy TV-riport egy örmény orvossal, aki Budapest ostromakor egy nyilas kórházban dolgozott. Ő elmondta, hogy az épületben 200 zsidót bújtattak a nyilasok tudtával. Pedig ez már az ostrom alatt történt. Röviden, a deportálásokra nem volt jogi felhatalmazás. Az munkaerő kölcsönzés volt jogilag, amit a németek erőszakoltak ki. A magyar kormányok ott és ahol tudták, gátolták a deportálásokat, de a német katonai megszállás miatt igen kicsi volt a mozgásterük. Minden esetre, igen szomorú és elítélendő, hogy ilyen dolgok történtek a múltban. De ezért az egész magyar nemzetet nem szabad kollektív bűnössé tenni. Ítéljék el a bűnösöket személy szerint, de ne bélyegezzék meg az egész nemzetet, mert a kollektív bűnösség elvének hangsúlyozása csak újabb ellentéteket gerjeszt, ami senkinek sem jó. Tehát, én elítélem a deportálásokat, és egyben büszke vagyok arra, hogy több családtagom is számos üldözött életét mentette meg. ÜdvAurél