[Csaladtortenet 2] Kihalt szakmák

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2014. Már. 6., Cs, 14:21:52 CET

Budafok -Hároson sokszor nézegettem a merítőhálós, bódés csónakokat. Alig
vártam, hogy kiemelje, aztán ficánkoljon benne 1-2 keszeg, ponty. A snecinek
nevezett kishalak megúszták, ha csak valami horgász nem kért belőlük
csalinak harcsára. Aztán eltüntek ezek a halászok, a Duna vize sokszor
olajos volt az uszályoktól és a szembe parton a Csepel Művek szennyezésétől.
Budafokon az 50-es évek végén rendszeresen járt csúcsos orrú kisautó (asszem
a Barkas elődje IFA 1 tonnás), amelyiknek lemezzel volt bélelve a zárt
raktere. A soför vagy kisérője egy zsákot dobott a vállára, és egy
jégcsákánnyal kihúzta a jégtömböt. Már tudta, kinek mekkora darab fér el a
hűtő alatti tárolóban, be is hozta a házba (nyilván meg is kapta a
kisfröccsre valót). A szódás az lapos platós lovaskocsival járt, a faládák
rekeszeiben az 1 literes szódásüvegekkel. Mindenki vitte ki a cserét, kinek
mennyi volt. A két muraközi hatalmas ló pedig türelmesen várakozott. Aztán
sokszor láttam a szódást a sarki söntés előtt állni. Amíg legurított néhány
sört, addig a lovak a tarisznyájukból ették a zabot. Nemegyszer vödörből
sört is itattak velük.
Mi gyerekek szerettük nézni ezt a békés idillt. Szpé emlékek, köszönöm, hogy
eszembe juttattátok.
Üdvözlettel: Jenő