[Csaladtortenet 2] Nevek, becenevek

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2014. Nov. 19., Sze, 12:28:33 CET

Kedves Judit!

Természetesen az élet bonyolult és nem matematika, vagyis nincs abszolut
szabály.

Ha csak magadnak dolgozol, szabadon dönthetsz. Az én nagymamám (Lujza)
mindenkinek csak Lilike volt: az igazi nevét gyakorlatilag senki sem tudta,
ezért az ő nevénél valahol ezt biztosan fel kellett jegyeznem.

Ha indexeléssel foglalkozol, akkor más a helyzet: az a lényeg, hogy
egységesen kereshető legyen az adatbázis, valamint könnyebb legyen a
bevitel. Mindkettőnek az felel meg, hogy nem a becenéven szerepeltetjük az
illetőt. Ezesetben az excel felvitelkor szinte magától írja a Karolinát és
kereséskor is többnyire a Karolinákat! - így többesszámban - keressük. Ez
arra is lehetőséget ad, hogy a család- és kortörténetben észre vegyük a
tendenciákat. (Pl. az elsőszülött fiú legtöbbször József nevet kapott, de
Józsinak, Jocónak, Jóskának stb. becézték, Valamint ebben/abban a korban a
József igen elterjedt név volt, de mondjuk egy konkrét faluban/családban
mégsem ez volt a vezető név, hanem mondjuk az István.)

A megjegyzés rovat pont arra való, hogy az indexelt iratba feljegyzett
formára felhívja a figyelmet.

Éppen a napokban láttam egy házassági AK-t, ahol a vőlegény neveként Benő
szerepelt, de őmaga Benjáminként írt alá!

De Vigyázat!  A nevek is fejlődnek: nem egy becenév ma már hivatalos
névként (is) használható, vagyis nem mindegy, hogy 150 éve vagy 50 éve
keletkezett az irat.

Ide tartozik az a kérdés is, hogy milyen nyelvű változatot kell
indexelni/feljegyezni: Catharina/Kata/Katalin és mikori helyesírás szerint:
Beniamin/Benjámin/Benő

Üdv. Judit

2014. november 19. 11:31 Karancsiné B. Judit írta, <karancsi9083 at hotmail.com