[Csaladtortenet 2] Ábra v. szöveges publikáció

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2015. Jan. 5., H, 18:42:16 CET

Kedves Előd!
Nem értünk egyet, s kicsit másról is beszélünk, de ez nem baj!
Attól, hogy - tiszteletreméltó elkötelezettséggel - emlékeztetsz az ábrás
publikáció előnyeire, a hátrányai még megmaradnak, és azokkal aligha lehet
vitatkozni. Az egyéni döntést természetesen tiszteletben kell tartani, én
magam is ezt teszem. Aki tehát ábrát akar látni a falon, lelke rajta. És
természetesen nekem is van saját ábrám, többféle is. Épp ezek létrehozása
érlelte meg a gondolatot, hogy több a gond vele, mint öröm. (Természetesen
nem a családfakutatással van gond, ha az lenne, nem csinálnám.)
A "rajz nélküli, vonalas ábra" nem tudom miért "klasszikus", szerintem
mindössze az is csak egy megoldás a sok közül, s az én értelmezésemben az
is ábrás publikáció - annak minden hátrányával.
Én szöveges publikációra utalok, mint a - véleményem szerint -
legpraktikusabb megoldásra, amely az egyes személyekről szóló adatlapok
(vagy kartonok) ABC szerint összefűzött formáját jelenti. Ha az így
összeállt anyagnak a kötet végén rendes indexálása van, akkor az adatok
közötti mazsolázás öröme semmivel nem kisebb, mint egy bonyolult ábrán a
vonalak ujjheggyel történő követése. Mindenki számára áttekinthető, jól "el
lehet menni" az adatok között, - csak olvasni kell tudni. Ráadásul egy
adatlap mérete korlátlan, fényképpel, táblázattal, ábrákkal színesíthető,
könnyen sokszorosítható, az új adatok egyszerűen beilleszthetők, tetszés
szerinti példányszámban örökíthető, nem lesz útba az örökösöknek, stb.,
stb. Egy ilyen "kiadvány" is lehet szép, ha igényes a forma és a kötés, a
szöveg pedig stílusos (mondjuk ez valóban nem könnyen teljesíthető
feltétel), és épp ez az egyetlen olyan forma, amelynél tetszőleges számú
generáció korlátlan számú tagja elfér! (Legfeljebb kétkötetes lesz a
"könyv". Vagy három ...stb.) Létszámkorlátja éppenséggel az ábrás
publikációnak van!
Aligha tudsz elhelyezni "idegenvezetés" nélkül értelmezhető ábrába 7
generációnál többet, márpedig 7 generáció az első lendület felével elérhető
mindenki számára.
A szöveges publikáció is - már bocsánat! - éppoly EREDMÉNY, mint az összes
többi publikációs forma. Az érzelmi elkötelezettség persze érthető és
jogos, de hát másnak meg éppen a másik forma jelenti ezt a
viszonyrendszert. Ezért okosabb az objektív tények pro- és kontra ismerete
birtokában kinkek-kinek saját álláspontra jutni - ebben is.
Az egyszerűség kedvéért nem ismétlem meg az ábrás publikáció hátrányait és
a szöveges publikáció előnyeit (bár mintha részben már meg is tettem
volna...), mindkettőt megfogalmaztam korábban a wiki "Családfakutatás"
szócikkében.
Természetesen csak azért álltam be a "vitába", hogy az e tekintetben még
kialakulatlan véleménnyel rendelkező kutatótársaink könnyebben formálhassák
meg a saját álláspontjukat, semmiképpen nem Veled kívántam "kardozni"!!
üdv:
gy