[Csaladtortenet 2] téves anyakönyvi beírás

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2015. Júl. 10., P, 21:52:45 CEST

Kedves Kutatótársak!
Bizonyára mindannyian találkoztatok már utólagos anyakönyvi
belejavításokkal.
Az eredeti bejegyzés áthúzása, vagy teljes kisatírozása után a megmaradt
helyre megpróbálták beszorítani az új - a bejegyző által helyesnek vélt -
adatot.
Sok esetben ez nyilván valódi hibát javít, és tkp. köszönet illeti a beírót
(bár maga az eljárás mai szemmel már-már barbarizmus...)
Ám ha utóbb kiderül, hogy a pótlólagos beírás a hibás ...
Én egy ilyennel akadtam össze, mellékelem a képet.
Az eredeti bejegyzés szerint (1871.jún.11.-én, tehát nem az anyakönyvezés
őskorában, hanem amikor már kialakult, ellenőrzött és elvárt protokollja
volt az anyakönyv-vezetésnek!) elhunyt Kis-Péter Szabó János, Pospis
Julianna özvegye.
A feleség nevét (szerencsére ezúttal az olvashatóság megőrzése mellett)
áthúzták, és fölé írták, hogy "Macska Magdolna férje"

A kérdéses családot kutató - mi mást tehet? -, elhiszi ezt a javítást,
éppenséggel passzol is a család többi adatához, és nem mellesleg elviszi az
ősfeltárást egy teljesen más (rossz) irányba.
Én azonban feldolgozom a teljes anyakönyvi adatbázist, ezért - itt most nem
részletezett módon, egy 1885-ös halotti anyakönyvi bejegyzés helyét
keresve, ami egyébként a jelzett elhunyt családját kutató figyelmét fel sem
keltené - képes voltam feltárni és minden kétséget kizáróan tényekkel
bizonyítani a javítás lehetetlenségét, ill. az eredeti beírás helyességét.
Nyilván az történt, hogy az anyakönyvhöz hozzáférő kutató a gombhoz próbált
kabátot venni, vagyis úgy alakítani a kutatási eredményeit, ami az
elvárásait igazolta. (Hány ilyen kollégánk van....!!!) És a vélt igazát még
be is írta az anyakönyvbe.
Bizonnyal nem a plébános tette ezt, mert ekkor már a javításoknak, utólagos
bejegyzéseknek is szigorú eljárásrendje volt, aminek semmi nyoma az
anyakönyvben.

Csak érdekességnek szántam ezt az esetet az uborkaszezonban: Jó, ha
megszólal a vészcsengő mindenkiben, aki - hivatalos eljárás nélküli -
hasonló áthúzásokkal találkozik.
S nem árt észben tartani azt sem, hogy olykor az eredeti bejegyzést végző
pap munkájában is érdemes bízni - hisz a téves bejegyzés javítását részben
épp azért fogadjuk el könnyen, mert a felekezeti anyakönyveknél annyira
megszoktuk, hogy néha tévesek az adatok!
Végül egy másik aspektus: ha ezt az adatot bármilyen módon indexálom, akkor
csak azt érem el vele, hogy a helytelen adat exponenciális sebességgel
terjed el a világhálón. A valós adat csak az anyakönyvi adatok teljes
feldolgozásával derül ki.

Szóval néha még a jól olvasható anyakönyvi adatokkal sem könnyű .. de hát
ezt amúgy is tudjátok.
Szép hétvégét, én családi összejövetel keretében holnap halnapot tartok
(halászlé, bogrács, rántott hal, bor ...)
üdv:
gy.