[Csaladtortenet 2] halál oka

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2015. Jún. 5., P, 21:45:10 CEST

Kedves Erzsi!
A dolog most már engem is érdekel. Nem sikerült megfejtenem. B. Judit 4.-én
átküldött "hasznos latin - magyar szótára" (tényleg hasznos, ajánlom
mindenkinek!) nyújtotta az egyetlen fényt: ebben a petechiae ( = pontszerű
bevérzés a bőrön) magyarul patécs.
Elvileg a patócs lehetne a patécs helyi torzulása, de én kétlem. A
"pontszerű bőrkiütés" mögött valóban állhat halálos kórkép (pl. a
véralvadás zavarai közül a trombocita szám kóros csökkenése, esetleg
mérgezés, vagy valamely konvencionális járványos betegség, stb.) de aligha
lehetnek ezek tömegesek.
A másik - kétségbeesett - irány lehet, hogy a pato- prefixum jelentése
betegség, kór. De ez esetben sem világos számomra, hogy a "cs" milyen
jelentéstöbbletet ad a szótőnek...
Szóval ha megvan, lécci tedd közzé, hadd fejlődjön a latin szótáram...
üdv:
gy.