[Csaladtortenet 2] névváltozatok és kérdések

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2015. Jún. 26., P, 17:43:54 CEST

Kedves Erzsi!

Nagyon érdekes ez a lista. Kár, hogy nem adtad meg, honnan van.

A Medved különböző változatai mind szláv szó. Oroszul azt jelenti, hogy
méz-evő. A sámán/erdei/természeti népi hagyomány szerint a medve az erdő
igazi ura, ezért nem lehet néven nevezni, hogy meg ne sértsék/haragítsák,
tehát körül kell írni. (a változó írásmód már későbbi variánsok lejegyzése).

Van egy (utolsó sor) "Chrobák vulgo Medved" megjegyzés, ami azt jelenti,
hogy vulgárisan, vagyis népiesen: lehet, hogy a Chrobák valamelyik másik
neve a medvének (pl. hangutánzó: hrummog). Vajon melyik nyelven?

Lehet, hogy a Kmotrik is valami hasonló jelentésű, talán megvebocs (a
Kmotrik čili Medviedik nekem mindkét szó kicsinyítőnek hallatszik, de ez a
čili talán segít: ez cseh nyelven=vagy , de ez a kicsinyítés lehet
kedveskedés is (lásd a magyarban furán hangzó, de oroszban gyakori
"golubcsk"=galambocskám) - kedvesnek mondalak, hogy meg ne sértselek.

Chrobák lehet bátor is
Kmotr= keresztapa szlovákul (oroszul a medvét az "erdő gazdá"-jának
=hozjáin-lesa is mondják)

Üdv. Judit