[Csaladtortenet 2] nehéz kérdés

Balázs Karsai karsaibalazs.1982 at gmail.com
2016. Aug. 4., Cs, 17:47:42 CEST

Kedves mindenki!

Lenne egy nagy találós kérdésem a számotokra.

Őseim egyike, Osza György megházasodott 1819-ben a mai Tiszaalpáron. A
házassága és a halálozása alapján 1802-1803 körül született, sehol nem
jelölték, hogy ne alpári lakos lett volna. Megtaláltam a bérmálkozását
1828-ban, aszerint 25 éves volt, apja Mátyás, anyja ismeretlen családnevű
Erzsébet. Osza Mátyás és felesége Erzsébet nem haltak meg Alpáron.

Az 1760-as években került Dunakesziről Hoksza György és felesége, Juhász
Erzsébet Alpárra. Két fiuk adta tovább a nevet: Mátyás és Márton. A
színmagyar környezetben a családnevük pár éven belül Hopsza alakra
változott. Jól megfigyelhető, ahogy a Hoksza és a Hopsza név ingadozott.

Mátyásnak Kutasi Annától csak egy István nevű fia született (a lányokon
túl). István gyermekei megvannak, de már a következő generációt képviselik.

Mártonnak Osztroviczky Katalintól született György (1791), János (1796) és
Rókus (1801).
Rókus élte az életét, sok gyermeke született az 1840-es évek legvégéig.
Györgynek csak egy János (1820) nevű fia született és ő maga is hamar
elhunyt (1829).
Jánosnak (1796) viszont híre hamva nincs az anyakönyvekben, mintha
születése után nem is létezett volna.

Ebben az időben keletkezett néhány bejegyzés, ahol a korábban Hopsza nevű
személy Nosza néven szerepelt (érthető, jelentésre ugyanaz a két szó).

1840-ben meghalt Nosza János fia János, 21 évesen. Igen ám, de a jelzett
Jánoson (1820) kívül csak két János létezett, 1832-ből és 1837-ből!

Jön a csavar: amikor Osza György első gyermeke megszületett 1824-ben, Osza
Jánosnak írták őt, a feleség neve viszont megegyezett.

Az egészből egy olyan vad teóriát raktam ki, hogy Osza György (1802) =
Hopsza János (1796). Azaz, Hopsza János Györgyként bérmálkozott,
házasodott, az első gyermekénél Jánosnak hívták, onnantól ismét végig
Györgynek. Eközben Hopsza György (1791) végig Györgyként élte az életét,
kivéve, amikor meghalt János (1820) nevű fia, mert akkor Jánosnak
nevezték...

Persze ez nem magyarázná meg, hogy Osza György bérmálkozásakor miért írták,
hogy Mátyás az apja és Erzsébet az anyja, amikor az elméletem szerint
Márton és Katalin. Igaz, addigra Márton már 16 éve elhunyt (Katalin a
bérmálkozás után egy évvel). Hopsza Mátyás közel 30 éve halott volt addigra
és a felesége amúgy is Katalin volt neki is.

Ha valaki tudta követni az egészet és érti, hogy mi a fene lehet ez az
egész, kérem, adjon okos ötletet. Olyat láttam már, hogy János-József
keveredés van, de ennyire zűrzavaros sztorit viszont még nem láttam.
A familysearch segítségével már kerestem Oszákat, amiket az ismer, csak
félreolvasások (főleg Ollá). Egyedül Losonc környékén volt valóban Osza
család, de ott nem volt György és nagyon messze van Alpártól...

Köszönöm a segítséget előre is!
Balázs