[Csaladtortenet 2] Fwd: Családkönyv / falukönyv /

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2016. Jan. 26., K, 13:56:16 CET

---------- Továbbított levél ----------
Feladó: Éva Adorján <adeva40 at gmail.com>
Dátum: 2016. január 26. 13:10
Tárgy: Családkönyv / falukönyv /
Címzett: "macse at googlegroups.com" <macse at googlegroups.com>

Kedves Kutatótársak !

A témával kapcsolatban szeretnék együttgondolkodást, véleményt kérni
Tőletek . Tudom, hogy a téma gazdája Wéber György,de úgy gondoltam
kérdéseimet, gondolataimat, tapasztalataimat megosztom e listán is, bízva
abban, hogy segítséget kaphatunk és adhatunk egymástól, egymásnak.

A falu amelynek adatait eddig feldolgoztam, egy zömében német eredetű
családok  lakta, katolikus, Tata környéki település. Csupán azért nem
teszem közzé a nevét, mert nem vagyok biztos benne, hogy lesz energiám a jó
családkönyvtől elvárt minden, a MACSE oldalán is megjelölt elvárásnak
megfelelő összeállítást összehoznom. / annyi minden érdekel még, az idő
pedig nagyon rohan /

Ameddig eddig jutottam: 1800-1947 év között kötött minden házasság, a
házasulóak  születési, halálozási anyakönyvi adataival, megjelölve a
házasságkötés időpontját, FTB programban rögzítve.
Nem volt kis munka, az anyakönyvi adatokon kívül több forrásból is
dolgoztam, hogy össze tudjam rakni az összetartozó családtagokat.
Természetesen felül kellet bírálnom minden az esketési és halálozási
anyakönyvi adatnál megjelölt életkort, amelyeket mint ismert, bemondás
alapján írtak be az anyakönyvbe.

A település anyakönyvei 1746-tól vannak meg, az 1800-as évek elejéig 2
filiája is volt.

Feldolgozásom azért kezdődik az 1801-től, mert egy Németországban élő
kutató az 1746-tól 1800-ig tartó időszak adatait már feldolgozta. E tény
szerepel a mormonok és a MACSE adatbázisában is. Nekem nincs birtokomban e
könyv , az anyakönyvi adatok azonban igen.

Mivel férjem és a vejem felmenői e faluban éltek a kezdetektől, először az
ő családfájukat építettem fel, már évekkel ezelőtt. Úgy gondoltam, hogy az
ő adataikhoz kapcsolódom, s nem csalódtam. Alig akadt olyan házasság,
amelyet valamilyen, sokadik oldalágon, nem tudtam volna kapcsolni a családi
adatokhoz.Kutatásaim során átnéztem és kigyűjtöttem a szomszéd falvakban
házasságot kötött gyermekeket is.

Jelenlegi " gondjaim" röviden fogalmazva. A házasságok révén van egy "váz"
a faluról, amelyből hiányoznak azon gyermekek, akik kiskorúkban, ritkábban
fiatal korukban elhunytak, így nincsenek leszármazottaik. Számításaim
szerint számuk több ezer fő. A férjem családjához tartozókat korábban
kigyűjtöttem, látom,hogy főleg az 1800-as években egy házaspárnak kb. 10
körüli gyermeke  született, közülük jó ha 3-4 fő megélte a felnőtt kort.
Most " birkózik" bennem eredeti szakmámból / közgazdász / származó
szemlélet: arányban áll-e a gyermekkorban elhunytak adatainak rögzítése, /
ehhez két anyakönyv adataiból kellene dolgozni keresztelési és halálozási /
a befektetett munkával. Lehet, hogy e mérlegelésem sokak számára
szentségtörésnek számít, de  nekem döntenem kell, mielőtt folytatom a
munkát.

Másik gondom a korábban elkészített családkönyvhöz kapcsolódik. A
házasságokat 1801-től indítottam, a házaspárok azonban még az 1700-as
években születtek, sok esetben ismertek a szüleik is. Nehéz szétválasztani
a két időszakot,hisz az 1801 után születettek egy részének szülei,testvérei
is a korábbi időszak családkönyvében szerepelnek.

Sok tapasztalatomról tudnék, még írni, de így is egy kicsit hosszúra
sikeredtek soraim.

Kérem akinek van tapasztalata, véleménye ossza meg velem.

Üdv.
A Éva