[Csaladtortenet 2] betegségek

Temesvári Jenő jeno.temesvari at chello.hu
2016. Már. 4., P, 10:15:15 CET

Kedves Listatársak!
Mint írtam, teljesen laikus vagyok a betegségek mibenlétét illetően, csupán a halotti ak.-ben való kutakodás közben figyeltem fel azokra a halálokokra, amelyek szerintem “nem hétköznapiak”, nem általánosan ismertek, ill. gyakoriak.
Nem gyűjtöttem ki az ezekben elhunytak adatait, nem is ezeket kerestem, hanem a az orosz “felszabadítás” során agyonlőtt, polgári személyeket kerestem számos településen 1944 novemberétől 1946 közepéig. Jó vastag könyvet megtöltenének....
Ezen közben találtam a kigyűjtött halálokokat, de gondolom ezek korábban és később is előfordulnak.
Annyit megfigyeltem, hogy különböző megnevezéssel írták be a szerintem ugyanazon kórt... Pl: családunkban 1918-19-ben többen estek áldozatul a spanyolnáthaként elhíresült járványnak. A halálokok tüdőgyulladás, tüdőlob, influenza és influenzia.
A búkor lehet elmebetegség is, de pl. Abaffy Genovéva (Somogy első női pilótanője 1930.szept.) esetében, akit 1945-ben  egy vonaton részeg orosz katonák meggyaláztak, majd kilöktek a vonatból, “hasadásos elmezavar”-ban hunyt el 1969-ben a Bp. VIII. ker. Balassa utcai Elmekórtani Intézetben. Vagy a szintén orosz katonák által Balatonfüreden meggyalázott dr. Cholnoky Jenő földrajztudós felesége, Fink Ida szifiliszt kapott, azzal kezelték a füredi szívkórházban, de 1 hónappal később teste felpuffadt, halálokként pedig “vérmérgezést követő tüdőgyulladás”-t jegyeztek be a füredi halotti ak.-be.
Elnézést, ha ez valakit untatott volna, csupán leírtam, mert sokfélét kutatunk sokféleképpen... Én többek mellett ezt is... Üdvözlettel: Jenő