[Csaladtortenet 2] nemesi család

Benke Zoltán benkez at t-online.hu
2016. Május. 19., Cs, 20:28:49 CEST

Kedves Berci!
sok anyag van róla:

Kelemen könyvében:
Vigyázó (bojári), gróf. Veszprémm.-i eredetü család, melyből az 1754-55. évi
orsz. nemesi összeiráskor Veszprémm.-ben Ferenc, Mihály és Pál vétettek fel
az igazolt nemesek közé. Nemességét ugyanezen megyéből 1101808. máj. 13.
legf. helyen is igazolta. (LR. LXII/317.) A családot másképen Wachter-nak
(tévesen Bachter-nak) is hivták. - A grófi rangot 1895. jun. 25. V. Sándor
kamarás (szül. 1825.) kapta. Ágazata azonban az 1928. elhalt Ferenc (szül.
1874.) grófban kihalt. Nevezett egész vagyonát a M. Tud. Akadémiára
hagyta. - Vö. NI. XII/189.; Siebm. pk. 125.; Komáromm. monogr. 583.; MNA.
142.; Szerencs 464.; Kősz. 430.

Nagy Iván:
Vigyázó család. (Bojári)
Komárom, Pest, Tolna, Veszprém vármegye nemessége sorában találjuk. Pest
megyében birtokos a család Abonyban, Bátyán, a miklai, bojári pusztákon stb.
ez utóbbi pusztáról, melynek mintegy felét birja a család, adomány mellett
írja bojári előnevét.
Komárom megyében birtokos a család Kis-Keszi, Kolos-Néma sat. helységben.
Ismeretesek a családból Mihály a múlt század végén, kinek neje Sajnovics
Borbála volt. Továbbá
János e század első felében hosszú ideig (1816-1825. körűl) Veszprém
vármegye főszolgabirája.
József, ki vattai Battha Jozefát vette nőűl, és ettől gyermekei Antal cs.
kir. tanácsos, és Anna Muslay Istvánné.

Siebmacher:(kép is van)

Vigyázó v. Bójár.

Wappen: In B. auf einer auf gr. Boden stehenden Zinnenmauer mit offenem
gewölbtem Thore zwishcen zwei r. bedachten spitzen Thürmen stehend ein
Kranich, in d. erhobenen Rechten ein unter g. Spitze nach auswärts
flatterndes, mit einem w. Patriarchenkreuze belegtes r. Banner haltend. -
Kleinod: Der Kranich. - Decken: bg.-rs. - Walspruch: Prudentia et
Perseverantia.

Üdv
B. Zoli

Kutatott családnevek:
Achim, Ando, Bakabányi, Bala(j)ti,Baudrexler, Bejujszki, Belicza, Bella,
Bellaágh, Bencsik, Bencsó, Bene, Bíró, Bódi, Boták, Botyánszki, Buka,
Csibrány, Csicsely, Dencs, Dobróczki, Ficsór, Földi, Gaál, Gácsi, Gajdács,
Gálik, Gonda, Gubicza, Griecs, Gyumbjer, Gyurkovics,  Hanich, Hankó,
Harangi, Horpácsy,  Jancsó, Kaczkó,  Kernusz, Kitzberger, Kollár,Koncz,
Koszecz, Kovácsovics, Küllinger, Kürti,  Krnács, Kvasz, Lábody, Lajkó,
Lengyel, Marik, Mézes, Miklya, Okos, Opauszki, Orvos, Patai (j), Pente,
Péter, Prisztavok, Resetar, Sári, Sas, Scheier, Selmetczy, Seres, Sipiczky,
Such, Szák, Szarvák, Szaszák, Szautner, Szénásy, Szokoly, Treffer, Treznyák,
Turner, Uhrin,Vantara, Viczián, Vrabecz, Zelenyánszki,