[Csaladtortenet 2] énekszóval temetés

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2016. Okt. 23., V, 12:06:18 CEST

Ez a téma volt már a listán. Nekem nem sikerült megtalálnom, hátha más
ügyesebb lesz.
A lényege: az énekes temetés kevesebbe került, mint a prédikációs, így a
temetési módja utalt a vagyoni különbségekre is.

Találtam az interneten egy kis leírást ide másolom

A református gyülekezetekben kétféle temetési szertartás alakult ki,
amelyeket az 1761 és 1786 közötti noszvaji halotti anyakönyvekben lévő
bejegyzések „partialis" és „generális", azaz részleges és teljes temetésnek
neveznek. A magyar szóhasználat szerint az elhunytak „énekes halottak" és
„prédikációs halottak" voltak, tehát a megnevezés a kétféle szertartás
lényegére utalt. Az énekes temetést az iskolamester vagy kántor, a
prédikációs temetést a lelkész vagy a segédlelkész végezte. 1823 és 1874
között a kántor énekszóval, ritkábban még verses búcsúztatóval is temetett,
a lelkészek „hitbeli tanítással" adták meg a végtisztességet. A kántor
közreműködésének díja kevesebb volt, mint a lelkészé, ezért a szertartás
formája egyúttal az elhunyt személy gazdasági tehetősségére is utalhat.

A Éva