[Csaladtortenet 2] énekszóval temetés

Domokos Nagy-Vajda nagy.vajda.domokos at gmail.com
2016. Okt. 24., H, 19:02:22 CEST

Kedves István és Éva,

Valahogy naívan nem gondoltam volna, de rátapintottatok a lényegre...
Érdeklődtem egyháztörténész ismerősöntől és kiderült, hogy a temetés
rendkívüli egyházi szolgáltatásnak minősült. Ennek megfelelően a
prédikációs temetésnek valóban különbözött a díjszabása, az "énekszóval
való" temetésekétől. A prédikációs temetési szertartást csak pap
végezhette, míg az énekszós temetést többnyire a kántor vagy kántor-tanító.
Ez kiderül a 19. századi díjlevelekből. A kölönbség legtöbb esetben 50%
volt, vagyis az énekszóval való temetés a prédikációs temetés fele volt. A
mi vidékünkön (Erdély, Marosvásárhely környéke) ennek az értéke általában
24, illetve 12 dénár (vagy ennek megfelelő gabona) volt a 19. század
elején...
Érthető tehát, hogy a szegényebb családoknak meg kellett elégedni a
szerényebb, prédikáció- és papmentes temetéssel.
Ennek az ellenpólusa volt az, amikor a módosabb halottat akár 4-5
lelkésszel is gyakorlatilag a "mennybe dicsérték". Ezt a helyzetet
kezelendő, egy zsinati határozat maximum 2-re korlátozta a temetési
prédikációk számát (sajnos nem jegyeztem meg a zsinati határozat évét, de
ha valakit nagyon érdekel, utánabányászhatok...)
Még csak annyit, hogy véletlenül rábukkantam egy alternatív forrásra a
kántor-tanítók által végzett "énekes" temetésekre vonatkozóan: az iskolai
haladási naplókban gyakran a tanító bejegyezte a közbejött temetést is,
mintegy nyilvántartva az ilyen irányú tevékenységét is, illetve ezzel
indokolva a tanórák esetleges elmaradását...
A fent leírtak az Erdélyi Református Egyházkerületre vonatkoznak, azon
belül is a Görgényi Ref. Egyházmegyére. Elképzelhető, hogy máshol más
gyakorlat volt érvényben :)

Üdvözlettel:

Nagy-Vajda Domi