[Csaladtortenet 2] Balmazújváros és megsemmisült akv

Kriston Péter kriston.peter at digikabel.hu
2017. Aug. 14., H, 08:40:21 CEST

Kedves Anna!

Általánosságban megsemmisülhetett egy háború, tűzvész stb. által az eredeti példányból az egyházi akv a parókián/plébánián vagy épp az állami akv is az önkormányzatnál.

De megsemmisülhetett az akv-k (akár az egyházinak akár az államinak) másodpéldányaiból is a levéltárakban. Ezek szerintem egyformán „megsemmisültek” abból a szempontból, hogy ott most nem kutathatók ahol lenniük kellene. Ezért pl. a wikipédiás listán is ott a helye.

A megsemmisült államiakat a levéltári másodpéldány alapján új tudom a háború után lemásolták és így azokat talán mindenhol visszapótolták az önkormányzatokhoz.

Egyháziak esetében nem tudom hogy végeztek-e ilyen jellegű visszapótlásokat – erről talán mások többet tudnak.

Az biztos hogy ha a levéltárban semmisült meg valami akkor a levéltár nem kapott automatikusan újabb másodpéldányt az egyháztól. Legalább is pl. Nógrád megyében nem, ott nagyon sok egyházi másodpéldány nincs meg.

Van arra a balszerencsés esetre is példa hogy a megsemmisülés mind a településen, mind a levéltárban bekövetkezett – tehát egy időszakról sem eredeti sem a másolat sincs meg sehol. De ez igen ritka.

Az FS amit a levéltár nem engedett az államiból lefilmezni, azt értelemszerűen később sem tudja feltenni. Nem hallottam arról hogy nálunk valamit lefilmeztek, lefilmezhettek volna előre és csak arra kellene várniuk hogy leteljen valami jogi/időkorlát és után majd már feltehetik azt is a netre.

üdv.

Péter