[Csaladtortenet 2] Ház- és utcajegyzék

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Aug. 19., Szo, 16:29:00 CEST

Kedves Lista!
A házszámozással és az utcaelnevezésekkel kapcsolatban asszem volt már a
listán diskurzus. Én úgy tudom, hogy országos összegzése nincs a témának
(nem is lenne értelme), de adott település helytörténeti monográfiájának
elkészítésekor lehetőség van a házszámozás témakörét is feldolgozni.
Ugyanis mind a házszámozást, mind az utcák elnevezését országos hatóság
rendelte le (a házszámozást azt hiszem 1850-es évek elején egy
belügyminiszteri - már ha volt akkor belügyminiszter? - rendelet). Vagyis
minden településen a képviselő-testület kényszerből foglalkozott ezzel, és
mindenképpen dűlőre kellett jutniuk - azaz a korabeli jegyzőkönyvekből
szerezhetők információk! Úgy gondolom, életszerű, hogy az első házszámozást
nagyon hamar követhette annak felülvizsgálata, mert utóbb rájöttek, hogy a
templomtól induló házszámozás végül több zavart okoz, mint amekkora rendet
vártak tőle. És néhány évtized alatt többször is újraszámozták a
települések zömét. Részben a település természetes növekedése okán, részben
pedig a helybeliek rájöttek, hogy valamiféle logika alapján érdemes a
számozást használni. Emiatt nagyon gyakori, hogy egy ember anélkül hogy
élete során a szülőházából kimozdult volna, öregségére legalább 3-4
házszámban is lakott (mint a '18 után elcsatolt települések lakói: helyben
lakva váltottak megyét, járást, országot, sokszor többször is, oda- és
vissza, legtöbbször más-más nevű településekben).

Belátható, hogy korabeli térképek is csak akkor nyújtanak érdemi
segítséget, ha mutatják az alaphelyzetet (a számozás bevezetése előtti
utolsó állapotot), és az azt követő minden számozás-átszámozást követő
helyzetet is.

Amennyiben tehát van adott településnek kész helytörténeti monográfiája,
akkor ott (is) érdemes keresgélni, ha meg nincs, akkor érdemes megírni
(vagy legalább az illetékes levéltárban átnyálazni a képviselő testületi
jegyzőkönyveket).

Szép feladat az ilyesmi...Bánnal megpróbáltam....
üdv:
gy.

Mentes
a vírusoktól. www.avast.com