[Csaladtortenet 2] DNS-teszt lehetosegek attekintese

Dr. Imre Sándor imre at hit.bme.hu
2017. Dec. 7., Cs, 13:44:05 CET

Kedves Kutatotarsak!

Tamas alabbi kerdese utan nekilattam utananezni a lehetosegeknek es a
tapasztalataimat szeretnem megosztani azokkal, akiket erdekel.

3 ceget vizsgaltam

MYH: www.myheritage.hu
FTDNA: www.familytreedna.com
ANC: www.ancestry.com

Alapbol mindharom ceg autosomalis DNS tesztet vegez, azaz a nem-nemi
kromoszomak nehany szazezer pontjat vizsgalja. Ez azert jo, mert ezeket
valamennyi osunktol orokoltuk, míg az Y kromoszóma csak apai, az mtDNS
csak anyai vonalon adodik tovabb. (tehat pl. 10 generaciora visszanezve
a 2^10=1024 osbol csupan kettore hordoznak informaciot, igaz sok
generacion at valtozatlanok igy nagyon messzire mutatnak vissza a multba)

Fontos tapasztalás, hogy mindharom ceg ugyanazt a fizikai tesztet vegzi
es feltehetoleg adatbazisbovitesi cellal felajanljak a masik ket cegnel
kapott DNS minta kiertekeleset! Tehat praktikusan eleg egy cegnel
megfizetni a tesztet, a masik kettonel a kiertekeles ingyenes. Igaz a
genmintak alapjan masokkal egyezest csak az a ceg biztosit a sajat
adatbazisabol, amelyiknel a tesztet kifizettuk.

A mintak alapjan mindharom ceg földrajzi egysegekhez rendel minket.
Ennek lenyege, hogy a JELENLEGI (tehat nem honfoglalo) populaciobol
allitolag korultekintoen kivalasztott, ellenorzott csaladfaval
rendelkezo szemelyekbol allo csoporthoz viszonyitanak bennunket. A
viszonyitashoz hasznalt matematikai modszerek is elteroek a cegeknel,
ezert bar hasonlo, de megsem ugyanazt az eredmenyt lathatjuk a 3
kiertekelesnel. Raadasul a referencia régiok sem ugyanazok a 3 cegnel,
de nemi okoskodassal megfeleltethetok. TEHAT nem a történelmi múlttal
vetnek össze minket, hanem a jelenlegi populacio jellemzoivel. Ettől még
nalam egesz jol mukodott a csaladfa alapjan becsult es a teszt utan
kapott regiok/naciok listaja, a reszesedesek viszont csak nagyjabol.

A legreszletesebb regio-hozzarendelest az ANC adja, utana jon a MYH
vegul az FTDNA.

A tesztelo ceg kivalsztasanal tovabbi szempontok is szerepet kaphatnak.
Peldaul az FTDNA kinal Y kormoszomas es mitokondrialis teszteket is -
borsos aron - es ez alapjan is lehet keresni rokonokat az
adatbazisukban, sot mas publikus adatbazisokban is. Ezen felul az FTDNA
ad egy szazalekos becslest regeszeti leletekkel valo osszevetes alapjan
arra,hogy milyen aranyban orokoltunk 3 ko- es bronzkori europai
betelepedesi hullambol (vadaszo-gyujtogeto/korai gazdalkodok/bronzkori
betelepulok).

Tovabbi szempont lehet, hogy a teszthez a cegek keresesi jogosultsagot
is adnak. Pl. az ANC nagyon jo USA adatbazisokban.

Vegul fontos szem elott tartani, hogy a DNS tesztek csupan becsleseket
adnak, mert csak a genallomany egy reszet vizsgaljak, valamint az
oroklodes soran a rekombinacio miatt a felmenoink kulonbozo mertekben
vannak jelen a genallomanyunkban, emellett a referenciaszemelyek
kivalasztasa es az alkalmazott matematikai illesztesi modszerek es
behoznak nemi bizonytalansagot. Ezert pl. erdemes lehet testvereknek is
kulon-kulon autosomalis tesztet vegezni.

Fekete pentek tajan 40% koruli engemenyeket adtak a cegek, a karacsonyi
szezonban is vannak akciok.

Osszessegeben erdekes kiegeszitoje a csaladfakutatasnak, de "nincs
kiralyi ut" tovabbra sem :-) marad a kitarto kereses a leveltarakban es
a virtualis terben.

udvozlettel
Imre Sandor