[Csaladtortenet 2] Ma és régen

Gelei Judit gelei.judit at gmail.com
2017. Dec. 24., V, 20:52:21 CET

​Kedves Kutakodók!

Szeretném megosztani veletek két "történelmi" élményemet.

Pár napja 3 óra körül hazafelé baktattam a szürke Budapesten. Váratlanul
egy 6-7 éves forma háttáskás fiúcska  - az úttesten átvágva félúton - ​rám
nézett és "jónapot" kívánt nekem. Egy pillanatra eltűnt a jelen és úgy
éreztem, egy kicsiny faluban vagyok, ahol az emberek mindig köszönnek, mert
az úgy illik.

A másik eset sem régen történt.

Megvettem az antikváriumban Gárdonyi Géza Láthatatlan ember című könyvét.
Ifjú koromban már olvastam, sőt otthon még meg is van egy 1975-ös kiadás,
de ez egy sokkal régebbi volt. Sajnos, hiába nézegettem, sehol egy évszám.
Aztán egyszercsak kihullott a könyvből néhány megbarnult villamosjegy és
egy mozijegy. Lefényképeztem, hátha ti is megérzitek az idők szelét.

Amikor gondolkodni kezdtem, valamiért arra gondoltam, hogy talán a
villamosjegy segít kitalálni, hol lakhatott az, aki utazás közben olvasta a
kezembe került könyvet, hiszen nagyon látványos térkép alapján lehetett
lyukasztani és így látni az útvonalat. Sajnos, az egyik jegyen csak az
egyik célállomás látszik valahol Pesterzsébeten, de a másikon ott van a
másik is: Óbuda.
 Vajon az ismeretlen 1943.04.8-án mi célból utazta át az egész várost?
Eszembe jutott a "Jöjjön ki Óbudára", de mivel csak egy jegy volt (a
másikat, ha a lyukasztás nem volt téves, egy nappal korábban és más órában
használta az ismeretlen), inkább valami rokonlátogatásra gondolok. De azért
azt mégsem értem, miért vett két egymást követő napon menettérti jegyet,
ami más adat alapján 48 fillérbe került.

A mozijegy 1943-ban a Capitol filmszinházba szólt. Gugli segített: A
katonai épületből lett mozi egykor a Keleti pályaudvar parkolójának helyén
állt és a város egyik legnagyobb moziját végül a metróépítés pusztította el.

A mai nap az emlékezés napja. Hátha megmozgattam a fantáziátokat.

Üdv. Judit