[Csaladtortenet 2] Segítségkérés, Orlay család, Ungvár környéke

Gáspár Zsolt Gábor gaspar.zsolt at fidesz.hu
2017. Dec. 28., Cs, 15:42:18 CET

Tisztelt Kutatótársak!

Egy távoli rokonom, Dr. Berényi Tivadar kéri a segítségünket. Ősei közé
sorolhatja az Orlay családot, elsősorban róluk vár információkat, ha van
aki már behatóbban tanulmányozta ezen család történetét. Érdekli ezen
kívül a család egy Oroszországba szakadt ága, akikről a következő
információi vannak:

Orlay János, cári udvari orvos:

https://www.arcanum.hu/en/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/o-77160/orlay-janos-771CA/

1770-ben született, az Ungvártól nem messze fekvő Palágy községben,
elszegényedett régi nemes családból. Atyja, Orlay Simon katonatiszt
volt, édesanyja neve Beleznay Katalin; róluk közelebbi személyi
adalékokkal nem rendelkezünk. Bár Palágy a túlnyomó többségben oroszok
és szlovákok-lakta Ung megyében ritkaságszámba menő színmagyar falvak
sorába tartozott. A szülőfalut körülvevő orosz lakosság, valamint
nyilván az alsófokú iskolák hatásának lehet tulajdonítani a budapesti
piarista levéltárban őrzött rulla’ ama megállapítását, hogy Orlay 19
éves korában a magyaron kívül tökéletesen írt és beszélt oroszul is.

Aránylag fiatalon, 59 éves korában halt meg 1829. február 27-én
Odesszában, mint arról a „Szevemája Pcsela” gyászjelentése tudósít.
Haláláról a magyar sajtó rendkívül gyorsan, április 25-én adott hírt.

Születésének helyéről és időpontjáról a szakirodalom hosszú ideig
ellentmondásos adatokat tartalmazott, Tardy Lajos kutatásai a budapesti
Piarista Levéltárban azonban egyértelműen bizonyították, hogy Orlay
1770-ben, az Ungvártól nem messze fekvő Palágy községben látta meg a
napvilágot. Családjáról ismert, hogy ősei 1571-ben kapták meg a
nemességet, és az évszázadok során a „karvai” előnevet használták.
Apja, Orlay Simon katonatisztként a vlach határőrezredben szolgált,
édesanyjáról pedig csak annyit tudunk, hogy Beleznay Katalinnak hívták.

Orlay mindössze három évig vezethette az odesszai líceumot, mivel 59
éves korában,1829. február 27-én váratlanul meghalt. Haláláról a magyar
sajtó viszonylag gyorsan, már április 25-én hírt adott.

Orlay leszármazottairól és örököseiről alig tudunk valamit. Csupán
annyi ismeretes, hogy orosz feleségétől három fia (Mihail, Alekszandr,
Andrej) született, akik cári katonai szolgálatba léptek és – Jerney
János őshazakutató 1845-ös odesszai feljegyzései szerint már magyarul
sem tudtak.

Tisztelettel és Köszönettel: Gáspár Zsolt Gábor