[Csaladtortenet 2] Tarjányi család probléma - segítséget kérek!

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2017. Feb. 25., Szo, 14:33:50 CET

Kedves Balázs!

Gábor hozzászólását egészítem ki a saját tapasztalataimmal.
Én elsősorban a Nemesvitához kapcsolódó nemesi családokat kutatom, mintegy
130 ilyen nemesi családról gyűjtök adatokat.

A község abból a szempontból speciálisnak mondható, hogy minden talpalatnyi
területe nemesi bírtok volt, így a kuriális községek közé sorolták az
1715/20-as országos összeíráskor. Én ezt az időpontot tekintem a nemesség
szempontjából az egyik választóvíznek, mivel a nemesség mai értelmezésünk
szerinti fogalma ezután alakult ki.
A török kiűzése és a Rákóczi szabadságharc után az uralkodóház ekkor látta
elérkezettnek az időt, hogy adózási szempontú összeírást készítsen. Mivel a
nemesi birtokok adómentességet élveztek, a kuriális községeket kihagyták az
összeírásból. Ezek közé tartozott Nemesvita is. Mivel az adómentesség a
nemesi birtokra vonatkozott, a nem nemesi származású birtokos sem adózott
utána. Ők úgy kerültek ilyen státuszba, hogy nemesi birtokkal rendelkező
feleségük volt. Őket és gyermekeiket nevezték agiliseknek, vagy másképpen
nőnemesnek. A birtok után élvezték a nemesi előjogokat, de személyileg nem.
Idegen területen, másik vármegyében nem számítottak annak. Az agilisekre
vonatkozóan ajánlom Szabó Béla: Az agilisek és évszázados küzdelmük Zala
megyében az adómentességért. Zalai Gyűjtemény 18. Zalaegerszeg, 1983.
131-144. o. valamint Baán Kálmán: Az agilisekről. Magyar Családtörténeti
Szemle 8. évfolyam, 1942. 169-177. o.

A felmenőim között vannak vegyesen nemesek és agilisek is. Az anyakönyvi
bejegyzésekben találtam olyan agilist, akit nemesként jegyeztek be, holott
biztosan tudom, hogy nem volt az. Ugyanakkor 1849-ben - a
jobbágyfelszabadítás után -, egy nemesként megkereszteltet a
házasságkötésekor parasztnak írtak, a gyermekei születésekor pedig már
ismét nemesnek. Ezért az anyakönyvi bejegyzések nem mindig bizonyító
erejűek.

A török hódoltság alatt a birtokviszonyokban jelentős változások álltak be,
mivel a hódoltsági területeken a birtokosok korlátozottan, vagy egyáltalán
nem tudták érvényesíteni a jogaikat. A birtoklást igazoló irataik is
elveszhettek, megsemmisülhettek a harcokban. A Töreky családbeliek például
a nemességigazoláskor arra hivatkoztak, hogy az irataik Külsővat török
ostrománál semmisültek meg. Külsővat Pápához közeli település, a Töreky
családbeliek több tagja a környéken katonáskodott, leszármazottaikból
napjainkban is sokan élnek a Kemenesalján, de ők nem tudták megőrizni a
nemességüket. Kapolcson is élnek Töreky családbeliek, de ők is kiestek a
nemesség sorából. A nemességigazoláskor a tanúk erről így vallanak: *"… a
személyes nemességükről nem tud semmit, mert akkor a nemesség együtt élt a
parasztsággal." * Vitai István, aki Zalagyömörőre került, azt válaszolja a
kérdésre, hogy sokba került volna az igazolás, ezért nem járt utána.

A nemesség kérdésénél ki kell térni az Újszerzeményi Bizottságra (Neoacquistica
Commissio), amely a török kiűzése után működött, és az volt a szerepe, hogy
a háborús költségekre hivatkozva, azok egy részét a nemesi birtokokra is
ráterhelte. A birtokosok csak úgy kaphatták vissza a birtokaikat, ha
egyrészről hitelt érdemlően igazolni tudták a tulajdonjogot, másrészt
pénzben is meg kellett váltani a rá terhelt költséget. Ezt sokan nem tudták
vállalni, mint az előbb említett Vitai István.

Ezek a birtokos nemességre vonatkoznak, de a háborúkban sokan szereztek a
haditetteik, vagy más módon nemességet birtok nélkül is, ezek az
armalisták. Náluk gyakori, hogy a családnak csak egy tagja kapott
nemességet, a rokonság maradt a régi állapotában. Az első országos nemesi
összeírás 1754/55-ben volt. Ezt Illésy János az 1754-55. évi országos
nemesi összeírás. Budapest, 1902. című munkájában közli. Ebben benne van az
akkor összeírt összes nemes. Az anyag a levéltári adatbázisban az alábbi
linken elérhető:
http://adatbazisokonline.hu/adatbazis/a-131-illesy-fele-csaladtorteneti-adatbazis
Az adatbázisból sokan kimaradhattak, de kiindulásnak megfelel. Én is
megtaláltam ennek alapján a levéltárban az eredeti listát, amelyet a
helyszínen vettek fel, amelyben felsorolták a családfőket és a férfiakat.

Ettől kezdve érdemes átnézni a későbbi összeírásokat, valamint a korabeli
nemességigazolási iratokat, de a peres iratokat is, mert azok is rengeteg
családi kapcsolatot tartalmaznak. A Zala Megyei Levéltárban például név
szerint lehet keresni az akkori peres iratok azon részében, amelyek már
számítógépes feldolgozásra kerültek, de az 1790-es, 1829-es és 1845-ös
nemesi összeírásokhoz még a három összeírásban szereplőkből családfákat is
készítettek.

Üdvözlettel: Töreky András Nemesvita