[Csaladtortenet 2] mondat jelentése

András ÁBEL abelandras at gmail.com
2017. Feb. 28., K, 16:36:51 CET

Kedves Listatársak!

Az alábbi 1828-ból való mondat gyakorlat jelentését szeretném megérteni:

"a' szöllős gazdáknak neveik e' következendö Lajstromba foglaltatnak, a'
kik az eladás esetben titulo Laudemii minden forinttól 3. pénzt fizetnek;
még is természetben mértékletes pennaticumot adnak."

Azt tudom, hogy a Laudemium valamilyen illetéket, bért jelent. Jól értem,
hogy a szőlősgazdáknak az általuk megtermelt bor eladása után 33,3%-os adót
kellett fizetniük, de nem pénzben, hanem természetben? Mit jelenthet ez
esetben a pennaticum (=tollpénz, írásdíj)?

Köszönettel: András