[Csaladtortenet 2] Falukönyv, családkönyv

Éva Adorján adeva40 at gmail.com
2017. Jún. 20., K, 11:59:34 CEST

Kedves Kutatótársak!

Ismét a fenti témához kapcsolódó kérdésemet, gondomat szeretném megosztani,
és egyúttal mások véleményét megismerni.

Gondom az özvegyként újraházasodott asszonyok nevének helyes rögzítésével
kapcsolatos.

Az 1800-as években az özvegyen maradt asszonyok általában az elhunyt férj
vezetéknevén szerepeltek az anyakönyvben, igaz, feltüntették özvegységüknek
tényét.

Pl.  Nagy Péter felesége Kis Zsuzsanna , következő házasságkötésénél
menyasszonyként Nagy Zsuzsanna / vidua / néven szerepel, több esetben még
akkor is, ha 1800-as évek közepe felé már feltüntették szülei nevét is pl.
Kis István és Horváth Éva.

A korábbi években viszont amikor a szülők nevét fel sem tüntették, hacsak
nem valamilyen ritka nevű férje volt, akinek halotti bejegyzését
megtaláltam és utána megpróbáltam megkeresni az első házasságkötésnél a
lány nevét, marad  vezetéknévként az első férj neve. Majdnem olyan gond ez
mint a lányanyák felderítése.

Nyilván, ha egy konkrét családfát építek fel igyekszem minél több
energiával kikutatni, az eredeti lánynevet. A falu, családkönyvnél, azonban
nem egy hanem sok ilyen rejtélyt kell, kellene kibogarászni.

Kíváncsi  vagyok más falu, családkönyvvel " bajlódok " hogy oldják meg ezt
a  problémát .

Zárójelben írom csak le, hogy abban az időszakban sokkal több volt az
özvegy vőlegény, mint a menyasszony. Sajnos sok asszony halt meg szülésben,
vagy 10-12 gyermek szülése után / gondolom a nagy fizikai, egészségügyi
igénybevétel következtében, de ez magán véleményem /.

Előre is köszönöm az válaszokat.

Üdv.
A Éva