[Csaladtortenet 2] kiolvasás segítség

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Nov. 10., P, 20:21:08 CET

Kedves Márton!
Régi téma ez is a listán. Nem kettős keresztneve van Ferencnek, hanem a
jezsuita Xavéri Szent Ferenc tiszteletére keresztelték Ferencnek. Lehetne
pl. Assisi Szent Ferenc tiszteletére is Ferenc, Szalézi Szent Ferenc,
Paolai Szent Ferenc, stb. tiszteletére. Mindegyiket más-más napon ünneplik,
vagyis máskor lenne az illető névnapja. (Xavéri St. Ferenccé halála napján,
dec.3.-án.) Éppen mert több szentté avatott Ferenc is van a Katolikus
Egyházban, kell ezeket a megkülönböztetéseket tenni. Ma is. Ha valakinek
eszébe jutna megkereszteltetni a lányát Katalin névre, akkor a plébános meg
fogja kérdezni, hogy melyik Katalin legyen a védőszentje? Alexandriai, vagy
Sziénai? Én (és minden György sorstársam a keresztségben) szerencsés
vagyok, Szent György csak egy volt, a Sárkányölő, s ráadásul több egyház is
elismeri és tiszteli, leginkább tán az ortodox szerbek, és mindenhol
április 24.-én ünneplik.
A téma kontinuitása ellenére rendszeresen felbukkannak ezen a listán, ill.
a különféle családfákban is ezek a "kettős keresztnevek". Például az egyik
leggyakrabb ilyen irányú anyakönyvi kapcsolat alapján a Nepomuki Jánosok.
Pedig ők is csak sima Jánosok, csak Nepomuki Szent János tiszteletére
kapták nem ritka nevüket. Mert más János előnevű szentből Dunát lehetne
rekeszteni... (Aranyszájú, Damaszkuszi, Kapisztrán, Keresztelő, Keresztes,
Alamizsnás, az evangélista János, stb., stb.)
Persze ennek ellenére - ha ez többlet egy adatbázisban - nevezheted Xavéri
Ferencnek is.
üdv:
gy.

Mentes