[Csaladtortenet 2] [MACSE: 16391] nemes

Tamás Horváth holanyht at gmail.com
2017. Okt. 13., P, 15:11:43 CEST

Kedves Marianna!

 Az 1800-as évek elejétől a Királyi Könyvek hiánytalanok, így a nemesség
adománynak ott meg kell lenni. Ha nincs, akkor az korábbi és az adott
vármegye közgyűlési jegyzőkönyvében megtalálható.Az anyakönyvbe nem volt
kötelező beírni. Most láttam egy galántai házassági bejegyzést 1694-ből,
egy Esterházy is nemesség nélkül szerepel pedig az egész várost ők
birtokolták és akkor már kastélyuk volt ott.
   A nemességet a vármegye tartotta nyilván és nem lehetett elsumákolni.
Adómentesség mellett, hadba vonulási kötelezettsége volt a nemesi
felkelésben. Ezt a XVII.- XVIII. században komolyan is vették a közgyűlési
jelenléttel együtt. Az igazolatlanul hiányzók büntetése 1 forint , akkor az
alispán éves fizetése 25 forint volt.
   Persze vannak kivételek. Egyik ősöm 1764-ben Veszprém vármegyei friss
nemesi felülvizsgálattal a kezében, - amiben közölték vele, hogy Győr
vármegyében mutassa be, - elvett egy egytelkes jobbágy egyke leányát, ha
bemutatja lemond a jobbágyi birtokról, inkább vállalta az adófizetést.
   A papnak nem volt kötelessége a nemességet ellenőrizni, ha ismerte a
családot akkor beírta, ha nem elfogadta a bemondást. Ezzel is találkoztam.
Ilyenkor nincs mese végig kell nézni a rokonság adatait négy generáción
keresztül, vagy irány a levéltár.

Üdv: Tamás