[Csaladtortenet 2] Családkönyv része a szülők is település nélkül?

Gyorgy Weber wegyor at gmail.com
2017. Okt. 18., Sze, 10:23:39 CEST

Kedves Tünde!

Igen, részei a más településen született/lakó személyek is a
településkönyvnek, mert (adott esetben szülőként ugyan egy házassági
anyakönyvben, de) szerepelnek a feldolgozandó település egyik
anyakönyvében. Az alaptétel úgy szól, hogy a feldogozásra kerülő település
minden felekezetének minden anyakönyv-típusában szereplő összes adata
szerepel a publikációban.
És igen, ha nem ismert a származása/lakhelye egy adott személynek, akkor
településhez csatolás nélkül szerepelnek a könyvben. Az olvasó az adatokból
magától is rájön, hogy miért nincs feltüntetve a származás/lakcím. Ez a
gondolatmenet azonban az ellenkező oldalról vizsgálva is érdekes: minden
ismert adat mellé ki kell írni a feldolgozandó település nevét (vagy annak
rövidítését), nem lehet azt csinálni, hogy Vázsnok (feltétezett)
családkönyvében az összes vázsnoki anyakönyvi adat mellé üresen hagyjuk a
származás/lakhely rovatot, abból a megfontolásból, hogy amúgy is minden
adat vázsnoki anyakönyvi adat. Ehelyett minden vázsnoki anyakönyvi adat
mellé ki kell írni a Vázsnokot, és a származás/lakhely kihagyását meg kell
tartani azon adatoknak, amelyekről nem ismert a származás/lakhely. Kicsit
bonyolultan fogalmaztam, de remélem érthető.

Jó, illetve leggyakoribb példa a fentiekre a máshonnan érkezett házassági
tanúk esete. Általában nincs származási/lak hely jelölve náluk, de
szerepelnek az anyakönyvben. Ha a feldolgozó elég okos, és teljes személyi
névindexet készít (vagy maga a program alapból megcsinálja ezt), akkor a
nevezett tanúk éppúgy megjelennek a megfelelő keresésre, mint minden,
egyébként származással együtt szereplő személyek.

üdv:
gy