[Csaladtortenet 2] névváltoztatás

Tallér Anikó talleraniko2012 at gmail.com
2017. Sze. 30., Szo, 20:52:56 CEST

Tegnap Ákosnak privátban is megírtam, de úgy látszik nagyobb érdeklődésre
tart számot. a téma.
Tapasztalataim szerint régebben a vezetéknév volt annyira meghatározó  a
személy azonosítása szempontjából, mint ma. Egy volt a lényeg, hogy az
adott közösség, amelyben élt, egyértelműen tudja kiről van szó. Nem
létezett "hivatalos" név. Volt Békéscsabán egy férfi, akinek 5 alias neve
volt.
Tehát nem az adott személy változtatta meg a nevét, hanem hol a
foglalkozása, hol a származási helye, hol valamely tulajdonsága, hol a
beceneve, hol a felesége neve volt az azonosítás alapja. Igazából az lenne
a kérdés, hogy a sok alias név közül miért pont az rögzült, ami később a
hivatalos név lett. Nekem is volt egy ősöm, aki Prisztavok-ként
(tulajdonságra utal) halt meg, de a gyerekei születésénél Kovács
(foglalkozása), de Léhiként házasodott, mert Léhről származott, de ott
Molnárnak született, mert az apja foglalkozása az volt.
Természetesen egy ilyen láncolat felgöngyölítése nem első ránézésre megy,
hanem nagyon alaposan körüljárja az ember a témát, és nyilván bizonyítani
semmit sem lehet, de ha egyszer egy adott személynek lennie kell egy
közösségben és a feleség személye, gyerekek keresztszülei, gyerekek
születése közti időköz mind egy irányba mutat, akkor azért alappal lehet
feltételezni, hogy az a személy AZ a személy Csak nekünk, stabil nevűeknek
furcsa, hogy több neve van.
Csak mellesleg jegyzem meg, ha már a teljes bizonyosság kérdésénél tartunk,
hogy 200 év után úgysem tudsz semmit a tényleges apa személyéről, nem
vagyok biztos benne, hogy genetikailag mindenki attól az őstől származik,
akit kiolvasott az anyakönyvből...remélem nem bántottam meg ezzel
senkit...nekem speciel az üknagyanyámat egy csipkebokor alatt
találták...nemhogy az apa nem ismert, de még az anya sem)))

Anikó