[Csaladtortenet 2] Status Animarum

András Töreky toreky.andras at gmail.com
2018. Ápr. 6., P, 14:39:49 CEST

Kedves Anna!

A családnevek morfológiája kapcsán már ajánlottam Ördög Ferenc könyvét,
amely Zala megye lélekösszeírásainak feldolgozásával foglalkozik. Ennek
bevezető része történeti áttekintést is tartalmaz az összeírásokról,
amelyek házanként és családonként készültek, többnyire az életkort is
tartalmazzák. Az összeírások rendjéről, a használt fogalmakról,
rövidítésekről is jó leírást ad a könyv, amelyeket más hasonló
összeírásoknál is hasznosítani lehet.  A családkutatásnál nagy segítségemre
volt, mivel ebből az időből eléggé hiányosak az anyakönyvek.
 A könyv a Veszprémi Püspökség Zala megyére vonatkozó részeit tartalmazza,
de az eredeti iratokban Veszprém és Somogy megye is megvan. Az egyházi
levéltárakban nyilván más egyházmegyék anyaga is metalálható, de nyilván
nem mindet dolgozták fel. A könyvben szereplő összeírások Mária Terézia
uralkodása idején  készültek, de nem évente. Nemesvita a szülőfalumban
például 1745-ben, 1757-ben és 1771-ben szerepel.
A könyv tudtommal csak nyomtatott formában érhető el:

*Ördög Ferenc: Zala megye népességösszeírásai és egyházlátogatási
jegyzőkönyvei (1745-1771) I-IV. A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi
Intézete Zala Megye Önkormányzati Közgyűlése Budapest-Zalaegerszeg
1991-1998.*

Remélem, tudod használni!

Üdv: András