[Csaladtortenet 2] érdeklődés

Kriston Péter kriston.peter at digikabel.hu
2018. Feb. 8., Cs, 08:14:05 CET

Én úgy tudom, hogy a mormonok és a megyei levéltárak között külön-külön
történt a megállapodás a polgáriak filmezéséről. Ebből következően nem
minden megyei levéltár járult hozzá egységes egyenlő feltételekkel a
különböző típusú akv-k filmezéséhez.
Részben ebből adódik az eltérés. Másrészt a szkennelés is több helyen
párhuzamosan, mintegy 10 évig tartó folyamat volt, ezért attól függően hogy
mely évben került valami sorra számolódott a 90 év, így ezért sem egységes
hogy mi látható.
A projekt mára talán befejeződött.
Arról nem tudok hogy engedték volna a levéltárak a 90 éven belüli időszakot
is filmezni, azzal hogy azt majd csak később, évente mindig egy-egy évet
ugorva egyre tágabb időtartományban lehessen publikálni a mormonoknak.
Lehet hogy majd egyszer x idő mulva újból kötnek egy megállapodást, és
folytatódik ez a munka, de szerintem erre a közel jövőben ne számítsunk.

Az egyházi levéltárak gondoltak már erre a problémára, ők a saját
anyakönyveiket most egészen szinte a napjainkig filmezték el, így évente
automatikusan egy évvel többet tesznek láthatóvá. Legalább is az evang.
őskeresőnél így oldották meg. Ebből kifolyólag nekik több évtizedig nem kell
újból ilyen projektet indítani, csak  - igen leegyszerűsítve persze -
"évente megnyomnak egy gombot", és frissül egy évnyi anyaggal a honlapjuk
elérhető időtartományában a bespajzolt készleteikből.

Amíg a polgári akv-re vonatkozó jogi szabályozás nem enyhül, addig sok
újdonságra az elmúlt 110-en évet érintően én úgy vélem nem számíthatunk. A
megyei levéltárak célzott forrás hiányában maguktól nem fogják azokat az
évköröket digitalizálni, ami a mormon projektből kimaradt.

Aki tud biztató tervekről az jelezze. Kíváncsi vagyok hogy megérem-e még
vagy majd a gyerek/unoka fejezi be az örökölt kutatást egyszer....

üdv.
Péter