[Csaladtortenet 2] Xenodochio

Kónya Zsuzsa zso.konya at gmail.com
2018. Feb. 23., P, 15:56:16 CET

Kedves Dani!

A Magyar Katolikus Lexikon szerint:

*xenodochium <http://lexikon.katolikus.hu/X/xenodochium.html> *(a gör*.
xenosz *‘idegen’ és* dekhomai* ‘befogad’ szavakból),* ispotály:*kolostorok
és püspöki székházak mellé épített szálláshely utasok, szegények, betegek
számára a 4. sz-tól. – Az első ~ot Szt Zoticus építette 333:
Konstantinápolyban, ahol a cs-ok, majd Aranyszájú Szt* János* sok ~ot
építettek. Caesareában Nagy Szt* Vazul* ~ából intézményrendszer bontakozott
ki. Egyiptomban szerz-ek rendeztek be mintaszerű ~okat. Alamizsnás Szt
* János* a 7. sz. elején 7500 szegényről gondoskodott ~aiban. Edesszában Szt
* Efrém *nyitott kórházként is szolgáló ~ot. Az 5–6. sz: zsin. határozatok
rendelkeznek a ~okról. Később szakosították a ~okat kórházakra, szegény-,
árva- és lelencházakra, agg menhelyekre, leprások otthonára. Mai megfelelői
a különféle →szerzetesi kongregációk
<http://lexikon.katolikus.hu/S/szerzetesi%20kongreg%C3%A1ci%C3%B3k.html> és
karitatív egyh. szervek eü-i és szoc. intézményei. →Caritas Hungarica
<http://lexikon.katolikus.hu/C/Caritas%20Hungarica.html>, →Caritas
Internationalis
<http://lexikon.katolikus.hu/C/Caritas%20Internationalis.html> **

*KL *IV: 498.