[Csaladtortenet 2] Név eredet

Márki László marki.laszlo at upcmail.hu
2018. Jún. 18., H, 17:09:33 CEST

Kedves Emőke!

A Rochotzi családnév nekem is ismeretlen.
Ha az általam küldött információra utalsz, abban Rochotzki szerepel. K-val
az i betű előtt:

33/1810.01.30     Szarvason házasságot kötöttek:
                                  Stephanus Benczúr     22 é.
                                        apja neve: Andreas Benczúr
                                        anyja neve: Maria Rochotzki
                                 Anna Komár     17 é.
                                        apja neve: Joannes Komár
                                        anyja neve: Cathharina Kovács

Most már a képet is csatolni tudom.
Nézd a kép alján a 33. számú bejegyzést!
A vőlegény anyja nevében a k betű világosan látható.

Ez esetben viszont a válasz egyszerű: A Rochotzki családnév felvidéki
szlovák eredetű.
Szarvast az 1722. évtől evangélikus szlovákokkal telepítették be, lakosainak
neve még 200 év múlva is túlnyomórészt szlovák.

A szlovák csalánév-képzésben gyakori a helynévhez illesztett -szky (szki,
sky) képző, ami az adott helyről való származást fejezte ki.
Több híressé vált magyarnak is ilyen neve van: Benyovszky, Zsivótzky,
Pilinszky, Susánszky, Kucharszky, Zsilinszky.
Magyar nyelvi környezetben a kiejtett nevek vége inkább -cki -nek hangzott:
Benyócki, Zsivócki, Rubócki (Hrbovszky).
A régi magyar hangjelölés a mai c-t vegyesen cz-nek vagy tz-nek írta, így a
kiejtés alapján vezetett anyakönyvekben megjelentek a
-czki -tzki végződések. Mindezt tetézte még az i és az y váltott használata.

Formailag így állhatott össze a Rochotzki név is. Ebben a ch két betűvel
leírt egyetlen hangot (kemény h) jelöl. (Kétbetűs hang a magyarban az sz,
cs, zs...)
Tartalmilag a roch növényi maradványokat tartalmazó vizes lápos zsombékos
területet jelent. Így a Rochotzki tükörfordítása például a Mocsári magyar
név lehet.
De a neveket nem szokták így lefordítani.
Lehetne még vizsgálni a Rohodsky változatot is, ch helyett sima h-val, de ez
nagyon eltér az ismert anyakönyvi bejegyzéstől.

Lehet, hogy a fentieket fölöslegesen írtam le, mivel neked birtokodban van
egy olyan dokumentum, amely mégis a Rochotzi nevet tartalmazza, k nélkül és
a mellé írt születési évszámmal.
Ha ez így van, kérlek küldd meg ezt a dokumentumot. A születési évszámra is
kíváncsi vagyok.

Üdvözlettel        Márki László