[Csaladtortenet 2] Bemutatkozás

Mukli Krisztián krisztianmukli at mukli.hu
2018. Május. 8., K, 20:52:28 CEST

Kedves Kutatótársak!

Bár korábban már írtam a levelezőlistára, úgy gondolom most jött el az
ideje, hogy ténylegesen is bemutatkozzam a listának. Mukli Krisztián
vagyok, 32 éves programozó.
Családom, illetve tágabb értelemben a családnevem történetével
körülbelül 18 éves korom óta foglalkozom, bár az utóbbi pár évben
kényszerpihenőre küldtem a kutatást.
Az egyesületbe annak reményében léptem be, hogy itt tanácsokat kaphatok
a kutatás újrakezdéséhez, valamint az oldalon található családfák között
máris találtam újabb rám vonatkozó adatokat is.

Sajnos a május 26-i közgyűlésen nem fogok tudni részt venni egy
halaszthatatlan esemény miatt, ezért előre is elnézést kérek, új tagként
igyekszem a jövő évi közgyűlésre eljutni.

Korábban elsősorban családtagokkal történő beszélgetések révén
bővítettem a családfát. Sikerült is ezzel a módszerrel egy 498 fős
összefüggő családfát összeállítani. Ezt a családfát szeretném tovább
bővíteni lehetőleg minél több forrás bevonásával.

Viszonylag hamar rá kellett jönnöm, hogy pusztán adatok felhalmozása,
nevek és dátumok felrajzolása egy ábrába, bár érdekes lehet, alapvetően
nem elégíti ki a kíváncsiságomat. Egyszóval nem csak a családfát, hanem
a család történetét is szeretném megismerni. Sajnos az eltelt évek alatt
nagyon sok olyan idős rokonom meghalt, akik valószínűleg nagyon sok
mindenre emlékezhettek a felmenőimről. Ma már kicsit úgy érzem, hogy szó
szerint az idővel futok versenyt, amikor egy-egy 80 év feletti rokont
látogatok meg hétvégente. Ezzel kapcsolatban érdekelne is, hogy mi a
tapasztalatok, nektek van-e valami taktikátok, hogy minél több
információt megtudhassunk az idős rokonoktól?
Illetve hogyan lehet úgy bemutatni az eddig felhalmozott tudást a saját
családunkról (most elsősorban egy családtagnak), hogy egyszerre
elmondhassunk minél több információt, de be is vonjuk őt az elmesélés
folyamatába? Jelenleg azt tervezem, hogy egy hosszabb-rövidebb
powerpoint előadást készítenék, amiben összefoglalnám az eddig megtudott
dolgokat valamilyen logika mentén (hogy időben visszafelé, vagy
előrefelé haladva-e, azt még nem döntöttem el, gyanítom nincs is minden
helyzetre megfelelő megoldás), ami nekem is egyfajta puskaként szolgálna
az előadás megtartásához (elegendően sok adat van hozzá, hogy már fejből
ne tudjam elmesélni), és így talán el sem kalandozunk a beszélgetés
folyamán a rokonok között... Emellett felvenném diktafonnal a
beszélgetést is, mert sokszor jártam már úgy, hogy tudom hogy elhangzott
egy-egy új és fontos információ, de kellene a beszélgetés kontextusa is,
amivel kapcsolatban az elhangzott.

Természetesen webes forrásokat is felhasználok (levéltárba még nem
sikerült eljutnom, de ami késik nem múlik!). Ezzel kapcsolatban az a
kérdésem, hogy melyiket érdemes használni? FamilySearch-ön a
digitalizált dokumentumok nagyon jó, hogy fent vannak, de még nem tudom
mennyire lesznek elegendőek. Ancestry-re érdemes lehet előfizetni? Mivel
adhat többet, mint az FS? Alapvetően nem akarok adatokat megosztani
ezekkel a weboldalakkal, illetve szervezetekkel. Készül egy saját
weboldal a családfának, de az zárt lesz, hozzáférés csak meghívással...

Amennyire tudom őseim 1780-ig biztosan a Dunaföldvár - Előszállás -
Daruhegy - Kisszentmiklós - Hercegfalva (ma Mezőfalva) települések által
határolt területen éltek (természetesen távolabb élő rokonok minden
időben előfordultak). Hogy a név honnan származhat, arra vonatkozóan
vannak elképzeléseim, de jelenleg egyértelműen nem tudom bizonyítani...
Előszállás és Daruhegy kun szállások voltak, de a név nem tűnik számomra
kun hangzásúnak (egyes nőágakról lehet tudni, hogy kun származásúak a
családban, de ez még nem jelent semmit). Sváb származásra gyanakszom
(Hercegfalva eleve svábok alapították, Előszállásra is történtek
betelepítések), amennyire megtudtam az l/li-végződésű nevekről úgy
tartják, hogy svájci-alemann származásúak (mármint a sváb betelepítettek
körében). Sikerült is találni, egy svájci eredetű családot akik több
formában is használták a nevet (Muggli-Mukli, illetve Müggli-Mükli) de
egyértelműen gondolom sosem fogjuk megtudni, hogy bármi közünk van-e
egymáshoz. Mindenesetre ez most a távolabbi érdeklődési irány, remélem
ezzel kapcsolatban is derülnek majd ki új információk.

Köszönöm, hogy ezt mind elolvastátok, és ha bármi eszetekbe jutna ezzel
kapcsolatban, kérlek ne tartsátok magatokban!

Üdvözlettel
--
MUKLI KRISZTIÁN

_tel: +3630 347 4636_