[Csaladtortenet 2] Szeles - Miskolc

Emőke József emojozsi at freemail.hu
2018. Május. 29., K, 00:02:10 CEST

Üdv!Miskolc mai formájában csak 1945 után jött létre, a környékbeli községek és főként Diósgyőrrel való egyesülés útján. Ezek között nem volt Szeles nevű község. A város Szeles nevű utcája inkább az ott gyakran fújó széllel függ össze. A "Szeles" bejegyzés valószínűleg a barnaszénbányászattal függ össze, és egy ideiglenes bányász szállás lehetett Szuhakállóból a szomszédos Sajókazára vezető út mellett, Miskolctól úgy 13 kilométerre.A terület a Kisházyak birtoka volt, aminek bányabérletét gyakran adták bérbe, vagy vitték be RT-be. A szénfejtés Szuhakálló környékén 1869 táján lett engedélyezve, de évtizedeken át a saját, és változó piaci igények szerinti rablógazdálkodás jelleggel folyt , olykor sehogy, máskor 3-4 bányász munkájával, néha többel. A körzetben 1800 körül számos tárót és aknát építettek, ezek egyike lehetett a Szeles lejtősakna, ami sokáig csak kutatóakna volt. A széntermelés a szénmedencében úgy1890 tájától indult be, az ózdi és diósgyőri kohászat és a gőzüzemű gépek térnyerése nyomán. Igazán csak 1942 után fogták művelésbe Szeles aknát, amikor 200 méterre mélyítve elérték a kőszénréteget. A hason nevű bányató a vízbetörést megelőző szivattyúzás kapcsán nyerhette nevét. A bánya helyén csak meddőhányó van, se telep, se bányászat.
Üdvözlettel:

        Emőke József