[Csaladtortenet 2] [MACSE: 18731] Elherdált örökségünk

Beus beusmarie at gmail.com
2018. Nov. 9., P, 13:24:15 CET

Tényleg félreértettétek. Ehhez a sírkápolnához semmi közöm. A hírből
kiderül - s több video is van róla - hogy nem történt semmi a kápolna
megmentésére, mígnem az említett alapítvány hozzákezdett a rendbe
tételéhez. S ezt én nagyon jónak tartom. Van egy szervezet, amelynek a
tagjai az építészetileg, kultúrtörténetileg fontos épületeket meg akarják
menteni. Dicséretes.
Az én őseim Bogláron voltak eltemetve, s hasonlóképpen dobálták szét a
maradványaikat, mint ahogy az a videoban látható. Hogy valami majdnem az
enyészeti lesz, illetve, hogy eltűnnek a maradványok annak több oka is van,
s én a saját kápolnáról tudok csak írni. Először is: van egy halom
leszármazott, akiknek fogalmuk sincs a származásukról, jó esetben
dédszülőkig számon tartják az őseiket, de általában csak nagyszülőkig.
Aztán: volt egy II. világháború, 1944-ben a frontvonal a Balaton déli
partján húzódott. Aztán következtek a szocializmus évei, ahol kissé
megváltoztak a tulajdonviszonyok, s egy nem a temetőben álló kápolna nem
számított magántulajdonnak. (Más kérdés, hogy 80 évvel ezelőtt ott még
temető volt) S akkor még nem beszéltünk a leszármazottak anyagi
helyzetéről. Sokaknak egy sima sír megváltására sincs pénze. A 60-as 70-es
években általános volt a sírrablás, jó ára volt a koponyáknak. (A videóban
elhangzik: koponyát itt sem találtak)
Én abban hittem 5 évvel ezelőttig, hogy ott vannak az őseim. A templom
alatti kripta kiállítóhelyé alakításakor derült ki, hogy üres a kripta. A
maradványok maradványa sincs meg! Röviden: a Körmendy-kápolna néven (kék
kápolna, Boglár) ismert templomról és az alatta lévő kriptáról van szó,
amelyet dédapám nővére és annak férje - aki még unokatestvér is volt  -
építette. Először a kriptát, ahova áttemetették az addig meghalt ősöket,
majd a templomot, amely akkor Boglár katolikus temploma lett. A kripta
gondozására alapítványt tettek, mely szerint az ő leszármazottaik közül a
legidősebb kezében a kulcs és a döntés. Én nem az ő leszármazottjuk vagyok,
de 7 egyenesági ősöm volt odatemetve. A templomot az egyháznak
adományozták. Csakhogy az 1896-ban kelt irattal senki nem foglalkozott. Azt
hiszem ennek a történetnek a Martikulában volna a helye, úgy hogy abba is
hagyom. Lényeg: az említett Elherdált örökségük alapítvány azon dolgozik,
hogy mentsen.
Üdv: BBea

Erika Gyevnár <genealogy.erika at gmail.com> ezt írta (időpont: 2018. nov. 9.,
P, 12:21):